Het digitale bureau Springbok neemt het Hasseltse Addrelevance over. Addrelevance, opgericht door ‘conversie-pionier’ Peter Coopmans, ontwikkelt via machine learning profielen van websurfers.
De kapitaalsinjectie in Addrelevance is meer dan een pure investering, benadrukken Kim Verhaegen en Vincent Van Lingen van Springbok. ‘We gaan heel nauw met Peter samenwerken en zijn product in onze portfolio integreren’, klinkt het. ‘Met de technologie van Addrelevance kan via machine learning een soort psychologisch profiel van websurfers opgesteld worden. Op basis van hoelang iemand op een site spendeert, welke foto’s hij bekijkt of welke teksten hij leest, kunnen we zo profielen opstellen en de juiste banners en advertenties laten zien.’ Springbok heeft nu een proof of concept opgesteld voor de uitgever Produpress, voor de website van De Autogids. Daarnaast lopen er ook gesprekken met ‘een automerk’.
Peter Coopmans en Springbok kennen mekaar al langer, want de twee werkten samen al op klanten als Engie en Telenet. Coopmans zal ook als consultant aan Springbok verbonden blijven. Hoeveel Springbok precies in Addrelevance investeert, wordt niet bekendgemaakt. Coopmans was de enige werknemer van Addrelevance, maar via subsidies waren er ook enkele onderzoekers van de KULeuven bij het bedrijf betrokken.
Springbok kondigde overigens eveneens aan dat het bedrijf na België en Nederland ook een vestiging opent in Frankrijk, door de overname van het Parijse Spring. Ook hier zullen ‘behavioural science’ en data focuspunten zijn.