Telecomoperator Proximus heeft in 2018 een nagenoeg stabiele omzet van 5,8 miljard euro gedraaid. Dat is 0,5 procent meer dan in 2017. In de meeste bedrijfstakken kon het bedrijf klanten winnen. De ict-activiteiten van het bedrijf groeiden een stuk sterker dan de algemene omzet.
Specifiek het Enterprise-segment sloot 2018 af met een toename van zijn klantenbasis voor mobiel met 4,1 procent op jaarbasis en met een omzetgroei uit ict van 4,5 procent. Vooral de overgenomen bedrijven die de ict-portfolio van Proximus versterkten, zijn daar debet aan, zegt het bedrijf.
‘Ons Enterprise-segment behield zijn stevige positie in het vierde kwartaal: het breidde zijn klantenbasis voor mobiel uit en plukte de vruchten van de verruimde ict-portfolio’, zegt ceo Dominique Leroy. ‘Het voorbije jaar hebben we ons ecosysteem van ict-experts uitgebreid, wat ons toeliet nieuwe, relevante oplossingen aan te bieden aan onze Enterprise-klanten, en tegelijk de retentie van telecomdiensten te ondersteunen.’
Voor internet, televisie en gsm (postpaid) nam het klantenbestand bij Proximus dit jaar elk kwartaal toe. In totaal zijn er nu ruim 1,6 miljoen mensen die via Proximus tv kijken, iets meer dan twee miljoen die op internet surfen en iets meer dan vier miljoen die mobiel bellen. Enkel vaste telefonie (-4,1 procent) en prepaidkaarten (-14 procent) kenden een terugval. Dat de omzet niet meer steeg, wijt Proximus onder meer aan de dalende verkoop van smartphones, hoewel ze daar amper iets op verdienen.
Internationaal
De internationale carrier-dochter BICS wist een sterke stijging van de winst voor belastingen te realiseren in 2018, mede dankzij de bijdrage van TeleSign. Die Amerikaanse specialist in authenticatie- en mobiele identiteitsdiensten lijfde Proximus in april 2017 in. De aanhoudende afname van spraakdiensten werd ruimschoots gecompenseerd door een sterke toename van Application-to-Person-berichtenvolumes (sms’jes van apps en machines naar klanten) en door kostensynergieën tussen BICS en TeleSign.
Voor 2020 verwacht Proximus geen grote schokken. Zowel in de omzet, de winst als de investeringen gaat het bedrijf voor dit jaar uit van ‘stabiele’ cijfers. Die weinig ambitieuze verwachtingen stelt beleggers wel teleur. Op de beurs van Brussel ging het Proximus-aandeel meteen vijf procent lager.