Generatie Z, de jongeren vanaf midden jaren negentig, bestormt de komende jaren de werkvloer. Uit onderzoek van Dell Technologies blijkt dat in 2020 waarschijnlijk een vijfde van de werknemers van de Generatie Z zal zijn. Bedrijven moeten zich hier goed op voorbereiden en de jonge werknemers van dit moment (de millennials) betrekken bij het begeleiden van Generatie Z.
Dat Generatie Z de werkvloer betreedt, is interessant. Het betekent dat we met vijf generaties moeten samenwerken binnen organisaties. Hoe ga je die verschillende generaties aansturen? Dat is de uitdaging waar we voor staan. Vroeger kon je als bedrijf werknemers aansturen vanuit één perspectief, maar dat is nu echt verleden tijd omdat verschillende generaties verschillende behoeften hebben.
Verschillen op de werkvloer
Zelfsturend leren wordt de norm. We zullen dus nieuwe capaciteiten moeten aanleren door persoonsgerichte online-content, in plaats van door groepstrainingen voor alle medewerkers. Bovendien is er een groot generatieverschil in het gebruik van it. Mijn generatie heeft moeten léren werken met technologie, Generatie Z is ermee opgegroeid. Natuurlijk zorgt dat voor divergenties op de werkvloer. Daarom is het van belang dat bedrijven erover nadenken en ervoor zorgen dat er personen in de organisatie zijn die begrijpen wat de jongste generatie triggert.
Uit het onderzoek blijkt ook dat er duidelijk verschil is tussen Generatie Z en de millennials (Generatie Y) die nu al werken. Millennials willen flexibel zijn en overal kunnen werken. Zij zijn output-gedreven en individueler ingesteld.
Binnen Generatie Z geeft 43 procent aan dat persoonlijk contact voor hen op nummer één staat als het gaat om collega’s. Meer dan de helft (53 procent) gaat liever naar kantoor dan dat zij thuiswerkt. Ook wil ruim driekwart van de ondervraagden graag leren van collega’s.
Flexibele werkomgevingen
Verder blijkt dat Generatie Z overtuigd is van hun tech-vaardigheden, maar dat zij zich zorgen maken of zij wel over de juiste soft skills, zoals taal- en sociale vaardigheden, beschikken. Voor bedrijven betekent dit dat ze moeten nadenken hoe werknemers het beste met elkaar in contact kunnen komen. Het wordt bijvoorbeeld nog belangrijker dat zij flexibele werkomgevingen bieden, zodat werknemers uit Generatie Z elke dag in contact zijn met andere collega’s, wat verbindt. Tools, zoals augmented reality (ar) en virtual reality (vr), helpen ook in de verbinding, maar dat is natuurlijk geen persoonlijk contact.
Het uitgebreide rapport, dat we wereldwijd is uitgevoerd onder meer dan twaalf duizend scholieren en studenten tussen de zestien en 23 jaar, bevat een schat aan informatie over deze nieuwe generatie en vooral ook wat haar kenmerkt.
Enkele conclusies die er nog uitspringen zijn:
- Generatie Z is meer ‘tech-savvy’ dan zijn voorgangers;
- Bedrijven die gebruik maken van cutting edge-technologie hebben een streepje voor bij hen (91 procent verkiest een bedrijf met goede technologie bij een vergelijkbare job);
- Deze generatie is er ook van overtuigd dat technologie bijdraagt aan een eerlijkere werkomgeving (tachtig procent);
- 43 procent vindt – zoals gezegd – persoonlijk contact de nummer één manier voor contact met collega’s. De telefoon staat op nummer twee (21 procent), chat en sms staan onderaan;
- 82 procent gelooft dat sociale media een waardevolle tool op het werk kan zijn;
- Generatie Z wil meer dan enkel geld voor zijn werk.
Krachten bundelen
Duidelijk is dat er veel verschillen bestaan tussen de diverse generaties. Deze verschillen kun je ook positief inzetten. Zo is het slim om teams te vormen met werknemers uit meerdere generaties, om zo verschillende generaties beter samen te laten werken. De combinatie van jong en oud zorgt voor uitwisseling van kennis en de ontwikkeling van vaardigheden binnen de verschillende generaties. Dit geeft de meeste kans op succes. Door problemen vanuit verschillende invalshoeken te benaderen, kom je tot de beste oplossingen. Want elke generatie heeft weer andere facetten waar het sterk in is. Door krachten te bundelen maak je optimaal gebruik van je potentieel.