Ondanks crisis toch 10,5 procent groei tijdens Cyber Week
Gent, 28 november 2022 – Uit data van Mollie, één van de snelst groeiende financiële dienstverleners van Europa, blijkt dat Belgische retailers afgelopen Black Friday gemiddeld nauwelijks meer verkochten dan op dezelfde dag in 2021. Op basis van de cijfers van Mollie zagen de Belgische webshops hun omzet met 0,87 procent stijgen dit jaar. Als we de volledige Cyber Week bekijken, welke de maandag voor Black Friday begint, zagen de Belgische retailers hun omzetvolumes met 10,47 procent stijgen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Alle verkopen wereldwijd samengenomen, ziet Mollie een toename van 14,5 procent ten opzichte van 2021 op Black Friday, en een toename van 13,5 procent tijdens de gehele Cyber Week. Het lijkt er dus op dat de Belgische consument voorzichtiger is met zijn uitgaven in deze onzekere tijden dan de shoppers in de ons omringende landen.
Betaalmethodes: in België blijft Bancontact dominant
Wat betreft betaalmethodes is er internationaal een opvallende stijging te zien in het omzetvolume verworven via de betaalmethode Buy Now, Pay Later. Dat percentage is toegenomen met 57 procent ten opzichte van 2021. Uiteindelijk werd 6 procent van de totale bestedingen tijdens Black Friday hiermee betaald. In België ligt dat op 1,16 procent. Belgen blijven voornamelijk Bancontact gebruiken om hun online aankopen mee te betalen. Bancontact blijft het belangrijkste betaalmiddel, goed voor 54,68 procent.
Gemiddelde transactiewaarden wereldwijd
Wereldwijd nam in het retailsegment de gemiddelde transactiewaarde tijdens Black Friday met 10,2 procent toe ten opzichte van 2021. Voor vier van de vijf belangrijkste retailgebieden stegen de transactiewaarden eveneens. Zo namen die voor consumentenelektronica een vlucht met 37 procent. De transactiewaarden voor sportartikelen stegen met 19 procent. Op het gebied van wooninrichting en kleding is een kleine stijging van respectievelijk 6 en 2 procent zichtbaar. Alleen de gemiddelde transactiewaarde voor schoonheidsproducten daalde met 7 procent ten opzichte van 2021.
“De macro-economische situatie in Europa zorgde eerder dit jaar voor een terugval in de online transactievolumes. Maar in de dagen voor Black Friday werd duidelijk dat de bestedingsniveaus aanzienlijk hoger lagen dan niet alleen wij maar ook de rest van de markt had verwacht. Een wereldwijde stijging van 14,5 procent van het omzetvolume op Black Friday en 13,5 procent voor de hele week is een fenomenale prestatie waar retailers trots op mogen zijn”, zegt Ken Serdons, de CCO van Mollie. “Black Friday is een cruciale indicator voor het aankoopgedrag in aanloop naar de aankomende feestdagen. Hoewel we misschien iets optimistischer kunnen zijn dan eerst, is het duidelijk dat sommige sectoren het moeilijk zullen krijgen. Retailers die het komende jaar willen groeien, zullen zich voor elke verkooptransactie in moeten zetten door hun check-out ervaring te optimaliseren en te zorgen dat ze tegemoetkomen aan de steeds hogere verwachtingen ten aanzien van lokale betaalmethoden, snelle bezorging en gratis terugzending.”
Over Mollie
Mollie is een pionier in de betaalindustrie en een van Europa’s snelst groeiende financiële dienstverleners. Het bedrijf, opgericht in 2004, faciliteert ondernemingen van elke omvang om op te schalen en te groeien door middel van snelle en flexibele financiering en een gebruiksvriendelijke betalings-API die meerdere betaalmethoden aanbiedt. Mollie’s missie is om complexe financiële diensten te vereenvoudigen en zo ’s werelds meest geliefde financiële dienstverlener te worden.
Mollie heeft meer dan 130.000 klanten, een internationaal team met meer dan 750 medewerkers en kantoren in Amsterdam, Lissabon, Londen, München en Parijs.
Mollie | Grow your way