De FOD Financiën schrijft een aanbesteding uit om bij twee pilootprojecten chatbots in te schakelen. Al is het zeker niet het eerste project bij de federale overheid rond chatbots en artificiële intelligentie. ‘De FOD Financiën mag gebruik maken van onze investeringen’, klinkt het bij collega’s bij de overheid.
Volgens Le Soir organiseert de FOD Financiën dit najaar een openbare aanbesteding om tegen 2021 een deel van de taken van hun callcenter door robots te laten uitvoeren.
De chatbots zouden in eerste instantie dan op vragen over twee elektronische toepassingen van Financiën antwoorden: myrent (voor huiseigenaars) en finprof (voor werkgevers). Het voordeel is ook dat de robots 24 uur op 24 antwoorden kunnen afleveren.
(Nog) geen stemtechnologie
De chatbot zal in eerste instantie worden gevoed door het personeel van Financiën. ‘De antwoorden zullen in de fase van het proefproject ook gecontroleerd worden door experts’, benadrukt woordvoerder Francis Adyns aan VRT NWS. In het begin gaat het om digitale (en schriftelijke) interactie, maar de woordvoerder laat ook de mogelijkheid open van stemtoepassingen.
Volgens Adyns zal de robot ook pas antwoorden als hij er zeker van is dat het om een correct antwoord gaat. Bovendien is zo’n chatbot in principe zelflerend: hij leert dus uit de antwoorden die al gegeven zijn.
Sociale zekerheid gebruikt ze ook al
Het gebruik van chatbots is overigens niet nieuw bij de federale overheid. Ook andere diensten doen er intussen een beroep op. ‘In de sociale zekerheid gebruiken we al met succes chatbots’, zo reageerde Frank Robben, topman van Smals, op de plannen van de FOD Financiën.
‘De FOD Financiën is van harte welkom om ook van de reeds gedane investeringen gebruik te maken’, oppert Robben. ‘Dat zou kosten besparen.’