Op 8 mei 2018 introduceerde minister De Block een nieuw digitaal platform, of online tool zoals ze het noemen om de burger-patiënt vlotter toegang te geven naar zijn medische dossier en aanverwante gegevens. Buiten een kort artikeltje in de Tijd en interview op Radio1 – toen nog een informatieve zender – werd er nog weinig aandacht aan besteed. Ook niet door mij, nochtans wel geïnteresseerd in de materie.
Tot afgelopen week mijn echtgenote een onderzoek moest laten uitvoeren inclusief een ct-scan. Omdat ik de foto’s van de scan wilde raadplegen en delen met onze arts-specialist naar keuze ‘het’ moment om hiervan gebruik te maken. Ik wil niet onbescheiden klinken als ik zeg dat ik met dertig jaar it-ervaring meestal iets vlotter mijn weg vind in het online-oerwoud. Doch, in dit geval….
Via een simpele Google search-opdracht kwam ik op de site www.gezondheid.be terecht, waar je wordt doorgeleid naar Vitalink, de site van de Vlaamse overheid. Niet te verwarren met de eGezondheid pagina van de Federale overheid – zoekresultaat nummer 2 -, die wat ingewikkelder is, maar je uiteindelijk eveneens duidelijk maakt dat je op zoek moet naar de Patient Healthviewer om die vervolgens op je pc te installeren. En die vind je na wat search-werk op een ver verborgen Vitalink pagina.
Geen strategie
Ik bespaar u alle tussenstappen, eID en Itsme identificatie problemen en andere moeilijkheden, maar ik denk niet dat mijn moeder, echtgenote, millennial-kinderen of mijn vriendenkring deze online lijdensweg ooit volledig zullen doorlopen. Om dan nog maar te zwijgen van de Windows-95 look & feel van de installatie procedure van de Patient Healthviewer. Oh ja, een iOS- of Android-versie bestaat niet. Mobile first is klaarblijkelijk geen strategie van de overheid, of hoorde ik minister De Croo onlangs zeggen van wel?
Na eindelijk alle technische hobbels te hebben genomen open ik vol verwachting mijn Patient Healthviewer op de pc – die daar Vitalinkviewer noemt trouwens en de wedstrijd heeft gewonnen van de meest niet-intuïtieve user interface – en… Niets. Er staat, buiten de naam van mijn huisdokter helemaal niets in!
Dit ga ik dus niet herhalen om de scan-resultaten van mijn vrouw op te vragen. Ik stuur haar op weg naar onze huisdokter en vraag dat die ons een email stuurt met de foto’s. Hij heeft toch zeker toegang. ‘Dat is moeilijk’, zegt hij, ‘ik kan dat niet.’ Oké, dan maar terug met een memory stick naar de pc van de dokter. Nee, dat gaat ook niet. We krijgen wel een printout op papier mee van de resultaten met onderaan een lange ingewikkelde link https:\cloud51.carestream.com/?locale=nl-nl&accession_number=1058223, waar de medische beelden toegankelijk zouden zijn. Overtikken dan maar, en… om verder te gaan heb je een userID en paswoord nodig. Na een telefoontje naar het ziekenhuis die de scan heeft genomen, krijgen we binnen de minuut een standaard document toe gemaild met een nog ingewikkelder UserID en paswoord, maar jawel hoor, hier verschijnen de beelden!
Waarom geven ze dit niet onmiddellijk mee na de scan? Zou het kunnen dat men je liever naar een specialist in het eigen ziekenhuis leidt? En waarom worden deze gegevens niet vanuit je eigen medisch dossier toegankelijk? Was dat niet de doelstelling van de minister?
Na de pastoor en de bankier is het nu de moment aan de derde van de Vlaamse dorpsedellieden, de dokter en bij uitbreiding het ganse zorg-ecosysteem om van hun voetstuk te komen, zich te moderniseren en vooral hun klant, ‘de patient’ geïnformeerd in het centrum te plaatsen. Dit vereist uiteraard volledige transparantie en creëert mogelijkheden tot vergelijking en concurrentie voor de burger. Maar het leidt zeker tot een betere en goedkopere zorgverlening.
Hans Vets, board member, independent director, technology consultant, coach
Schrijver Vets heeft duidelijk niet goed geluisterd en niet goed gelezen (in alle kranten). Het gaat om website http://www.mijngezondheid.belgie.be.