TNO voert tests uit met auto's die automatisch coöperatief rijden, ook wel 'platooning'. Dit betekent dat auto's met elkaar, met de wegkant en met verkeerslichten communiceren. In combinatie met simulaties voeren TNO en de TU Delft proeven uit met deze manier van rijden. Als dit bevalt, moet elke auto verplicht een dergelijk systeem krijgen?
De proef vond plaats op de N205 tussen Haarlem en Nieuw-Vennep, een provinciale tweerichtingsweg ook bekend als de ‘Driemeren’-weg. Het TNO-systeem in de zeven daarvoor uitgerustte Toyota Priusen verzorgt de communictatie tussen de auto’s, de wegkant en speciaal uitgeruste verkeerslichten. Het onderzoek is onder andere bedoeld om te leren wat de effecten zijn op de doorstroming, veiligheid en het overige verkeer. De in-vivo proeven zijn gevalideerd met simulatiemodellen.
Als blijkt dat een dergelijk systeem de doorstroming en verkeersveiligheid positief beïnvloed, moet elke auto die daar opties voor heeft dan verplicht zo’n systeem gaan gebruiken?