Na Proximus gaat ook Telenet het dataverbruik van bepaalde apps niet meer aanrekenen aan zijn klanten. Naast Whatsapp en Facebook Messenger worden voor Telenet Wigo-klanten ook de eigen Yelo Play-apps buiten het verbruik gehouden. Al zit er toch nog een harde grens op voor wie het al te bont maakt qua verbruik.
Free G, zo heet het nieuwe aanbod van Telenet waarbij het dataverbruik van sommige apps niet meer meetelt. Klanten met een Wigo-abonnement kunnen het aanbod manueel activeren via de Telenet-website. Vanaf dan wordt het dataverbruik van Whatsapp en Facebook Messenger niet meer aangerekend, maar van ook de eigen Yelo Play- en Play Sports-apps van Telenet zelf (waarmee televisie kan worden gekeken).
Daar zit wel een restrictie aan verbonden: afhankelijk van het soort Wigo-abonnement dat men afneemt, zit er toch nog een harde grens op het dataverbruik, van 20 gigabyte per gezin tot 100 gigabyte. Bij wie die grens overschrijdt, zal het verbruik toch worden aangerekend.
Telenet haalde zijn inspiratie blijkbaar bij Proximus dat enkele maanden geleden het zogenaamde ‘Epic’-abonnement lanceerde, waarbij ook al het dataverbruik van een heleboel webdiensten niet meer wordt aangerekend (hoewel ook daar een grens ingebouwd is: bij wie een bepaalde volume overschrijdt, wordt de datasnelheid fiks afgeknepen).
Met het nieuwe aanbod wordt ook de netneutraliteit in ons land weer een beetje verder uitgehold en dat lijkt vooral slecht nieuws te zijn voor jonge startups. Waarom zouden klanten immers een chatapp van een concurrent gaan gebruiken als er bij Whatsapp geen dataverbruik wordt aangerekend? Bijna alle webdiensten die Proximus en Telenet ‘gratis’ maken, zijn ook eigendom van reus Facebook.
‘We hebben gewoon gekeken naar welke apps het populairst zijn en die buiten de bundel gezet’, zegt Telenet-woordvoerster Isabelle Geeraerts. ‘En dan kom je al heel snel uit bij Whatsapp en Messenger. Het idee is dat we onze klanten vooral gemoedsrust willen geven, ze konden al ongelimiteerd bellen en sms’en en nu geldt dat ook voor deze apps. Er is daarover trouwens geen commerciële overeenkomst gesloten met Facebook, wij worden daar dus niet voor betaald.’
Geeraerts zegt dat het de formule heeft afgetoetst met telecomwaakhond BIPT en dat die er geen graten in zag. Het bedrijf moet van het BIPT enkel het Free G-aanbod staken als de klant ook zijn reguliere datapakket heeft opgesoupeerd en dat is voldoende om de netneutraliteit te garanderen. Ook voor Proximus geldt die opmerkelijke ‘restrictie’. Opmerkelijk, omdat deze eigenlijk een reden te meer is om zoveel mogelijk van de ‘gratis’ apps gebruik te maken.