Xperthis kondigt een nieuwe samenwerking aan met spraakherkenningsspecialist Nuance. Het Xperthis CARE-platform voor elektronische patiëntendossiers biedt vanaf nu een op ai-gebaseerde spraakherkenningsoptie aan van Nuance. Het Grand Hôpital de Charleroi (GHdC) is deze nieuwigheid al aan het implementeren in hun Xperthis CARE.
In het aanbod van Xperthis zijn voortaan de nieuwe generatie ai-spraakherkenningsoplossingen van Nuance beschikbaar. Het Grand Hôpital de Charleroi (GHdC), gebruiker van het epd van Xperthis, is deze aan het testen. Pierre Jacmin, directeur van de afdeling Technologie, Informatiesystemen en Infrastructuren, legt uit: ‘Enkele dokters gebruikten al een spraakherkenningsoplossing in het ziekenhuis maar ondervonden enkele moeilijkheden. Omdat de samenwerking tussen Nuance en Xperthis reeds op poten stond, hebben we gekozen om de ai-spraakherkenningsoplossing van Nuance te testen. Deze oplossing heet Dragon Medical Direct en is gekoppeld aan ons epd. De oplossing van Nuance maakt dus deel uit van de Xperthis-oplossing die we gebruiken als onderdeel van de Xperthis CARE-migratie.’
‘Ziekenhuizen krijgen vandaag te maken met enkele specifieke uitdagingen: efficiëntie verhogen, herstructureringen en de aanpassing aan het leven van de patiënt’, zegt Melchior Wathelet, ceo van Xperthis. ‘We moeten deze noden beantwoorden met de juiste oplossingen, maar moeten ook vernieuwen. Dit doen we bij Xperthis. Dankzij het akkoord met Nuance kunnen we instellingen ondersteunen bij hun zoektocht naar efficiëntie, voornamelijk bij ziekenhuisdocumenten.’
Ook Nuance benadrukt de efficiëntie-verhogingen. ‘De technologie moet de artsen helpen, niet andersom’, zegt Frederik Brabant, vicepresident van internationale operaties van de afdeling Gezondheid bij Nuance. ‘Door onze ai-spraakherkenningsoplossingen te combineren met het EPD van Xperthis, kunnen we ziekenhuizen efficiënter maken: een vollediger patiëntendossier, snellere facturatie van dossiers, gerealiseerde realtime rapporten, voldoening van de artsen en patiënten et cetera.’