Traditionele sectoren opschudden, dat is waar start-ups goed in zijn. SweepBright, een Belgische start-up met wereldwijde ambities, valt onder deze noemer. De traditionele vastgoedsector op zijn grondvesten laten daveren en vooral het werk van de vastgoedmakelaar vereenvoudigen, voor minder gaan ze niet. Dat bekijken we bij Computable eens vanachter de schermen.
Met tien jaar ervaring binnen vastgoed en projectontwikkeling besloten Yoram Speaker en Raphaël Bochner zich begin januari 2016 op de markt van software voor vastgoedmakelaars te werpen. Ze zagen daar heel wat opportuniteiten. ‘We hadden net een deel van ons communicatiebureau Gabari verkocht, waarmee we ons op de communicatie van projectontwikkelaars toelegden, en we zagen heel wat mogelijkheden bij vastgoedmakelaars. Zij werken nog heel traditioneel en manueel en we wisten gewoonweg dat dat veel efficiënter kon. Zo is SweepBright ontstaan, een productiviteitstool en volledig platform voor vastgoedmakelaars. Met SweepBright kunnen ze het gehele salesproces van hun bedrijf runnen en dat op wereldwijd vlak’, blikt mede-oprichter Yoram Speaker terug op de beginfase.
Efficiƫntieslag
Een wereldwijd bruikbare en schaalbare oplossing was van in het begin het uitgangspunt. ‘Het salesproces van een vastgoedmakelaar zit wereldwijd op dezelfde manier in elkaar. Een beschrijving van een pand gebeurt vaak nog met pen en papier en vervolgens begint het interne administratieve werk en moeten de panden ook nog op de site en de vastgoedportalen komen. Met SweepBright wordt dit hele proces geautomatiseerd. Van een mobiele intake van het pand ter plaatse, tot het publiceren op portalen, social media en de eigen website, met één druk op de knop kan het allemaal. SweepBright draait in de cloud, is voor alle medewerkers toegankelijk en ook alle contacten en leads kunnen erin bijgehouden worden. Zo kan de makelaar ook gelijk een pand matchen aan potentiële klanten. Ik hoef je vast niet te vertellen dat dit alles de makelaar fiks wat tijd doet besparen en de hele werking een stuk efficiënter verloopt’, geeft Speaker aan.
Het salesproces mag wereldwijd dan wel gelijkaardig zijn, de legale aspecten die vasthangen aan een vastgoedtransactie zijn dat niet. ‘In België loopt de afhandeling van een verkoop via de notaris, maar bijvoorbeeld in de Verenigde Staten kennen ze dat niet. We werken dan ook samen met regionale partners, die starten waar SweepBright stopt. Na het closen van de deal, beheren zij het transactieproces.
Focus op mobiel
Het verschil ten opzichte van de concurrentie maakt SweepBright op drie vlakken. ‘Waar anderen hun software hebben ontworpen voor de desktop, zijn wij onmiddellijk vanuit mobiel vertrokken. SweepBright is dan ook perfect bruikbaar op de smartphone en tablet. Daarnaast is de user experience (ux) voor ons ook heel belangrijk. Onze software moet eenvoudig te gebruiken zijn en er goed uitzien. Als laatste punt wil ook nog even aanstippen dat we het enige platform zijn dat wereldwijd actief is’, zegt Speaker.
In de sales volgt SweepBright overigens twee sporen. Een selfservice met free trial voor de startende vastgoedmakelaars en een aanpak op maat met integraties voor de grotere kantoren. ‘Verder koppelen we ook met Zapier, waardoor ook heel wat toepassingen die niet in SweepBright zitten, we denken daarbij aan facturatie, mailings, marketing automation, mogelijk zijn. Wij focussen ons op het salesproces en koppelen met andere toepassingen’, aldus Speaker.
Wereldwijde expansie
Waar SweepBright begin 2016 nog bestond uit Speaker en Bochner, werden er ondertussen acht nieuwe medewerkers aan de payroll toegevoegd. ‘Momenteel zijn we nog volop aan het aanwerven. Recent stapten ook Volta Ventures met een investering van 1,5 miljoen euro in het besrijf, waar ook al de Showpad eigenaars een belang in hadden. We houden nog steeds kantoor in Antwerpen, maar recent kwam er in samenwerking met Belcham ook een klein kantoor in New York bij. De bedoeling is om op termijn in elke tijdszone een sales- en customer support te hebben. Qua funding zitten we goed, maar we gaan er wel vanuit dat er in de toekomst nog een bijkomende ronde zal moeten komen om al onze doelstelling te verwezenlijken.
Momenteel telt SweepBright al een tweehonderdtal actieve makelaars op zijn platform en eind augustus wordt officieel het startschot gegeven in Australië. ‘De Verenigde Staten en Canada staan ook bovenaan ons lijstje. Ons platform is in het Engels gebouwd en het spreekt dan ook voor zich dat we ons in eerste instantie op deze landen richten. We starten eind augustus ook met een wereldwijde digitale campagne om startende vastgoedmakelaars kennis te laten maken met ons platform, qua sales zitten we dus zeker niet stil’, lacht Speaker.
Lokaal koppelen als rem
Of er dan helemaal geen moeilijkheden zijn om de groeisnelheid te behouden? ‘Die zijn er eigenlijk amper’, geeft Speaker aan. ‘De grootste moeilijkheid zit in het overtuigen van makelaars, die al jaren met dezelfde software en verouderde systemen werken. Veranderen kost meestal moeite, tijd en doen ze niet graag. De grootste belemmering die tijd, geld en energie vreet is echter het koppelen met alle lokale vastgoedportalen. Een aspect dat moeilijk schaalbaar is, maar wel moet gebeuren. Alleen al in de Verenigde Staten heeft elke staat wel zijn eigen portalen.’
‘Als we binnen het jaar volledig operationeel zijn in België en Australië en de eerste stappen in de Verenigde Staten en Canada hebben gezet, hebben we onze doelstelling wat mij betreft verwezenlijkt. Momenteel zijn we trouwens al bezig aan een tweede versie van SweepBright met bijkomende features zoals Voice over IP en nog heel wat andere, meer disruptieve zaken. Hou ons dus zeker in de gaten’, besluit Speaker.