Belgen maken zich opvallend meer zorgen over elektronische veiligheid dan enkele jaren geleden. Dat blijkt uit de Unisys Security Index, een enquête bij duizend landgenoten. Vooral identiteitsdiefstal, bankkaartfraude en nationale veiligheid zorgen voor ongerustheid. Desondanks blijft ons land achter op het wereldwijde gemiddelde.
Sinds 2012 is in België de algemene ongerustheid over veiligheid met 20 procent gestegen. Belgen maken zich steeds meer zorgen over nationale, financiële, online en persoonlijke veiligheid, blijkt uit de nieuwe Unisys Security Index.
De Belgische Security Index staat momenteel op 152 (op een schaal van 300), wat wil zeggen dat de Belgen zeer ongerust zijn. En hoewel België daarmee onder het globaal gemiddelde van 173 blijft, scoort het wel hoger dan landen als het Verenigd Koninkrijk (144), Duitsland (136) en Nederland (125).
Persoonlijke veiligheid is de grootste bron van ongerustheid: 58 procent van de Belgen maakt zich extreem of zeer veel zorgen dat ze het slachtoffer zullen worden van identiteitsdiefstal. Bankkaartfraude is de tweede grootste bron van zorgen voor de Belgen: 56 procent zegt er zeer ongerust over te zijn. Maar liefst 54 procent van de Belgen geeft aan zich extreem of zeer ongerust zorgen te maken over de nationale veiligheid, naar aanleiding van de oorlog tegen terreur. En 51 procent van de ondervraagden uit serieuze ongerustheid over online veiligheid, virussen en hackers.
Vrouwen (156) maken zich trouwens meer zorgen dan mannen (148) en mensen met een lager inkomen (177) zijn ongeruster dan mensen met een hoger inkomen (136). Belgen tussen de 55 en 64 jaar maken zich ook meer zorgen (158) dan 18-24-jarigen (149).
‘De jongere generaties gaan intuïtiever om met nieuwe technologie’, zegt Rudolf de Schipper van Unisys. ‘Zij hebben meer het gevoel dat ze er controle over hebben en zijn minder bang voor negatieve ervaringen. Daarom is het zeer belangrijk dat serviceproviders geavanceerde security software inbouwen in de systemen die de gebruikers vertrouwen. Het verschil tussen een gerechtvaardigd en een vals gevoel van veiligheid is niet altijd even duidelijk bij online of mobiele diensten, dus zelfs de millennials zouden waakzaam moeten zijn.’