Een gemiddelde Limburgse startup heeft momenteel vijf mensen in dienst. De meeste bedrijven en bedrijfjes verwachten echt dat dat cijfer binnen de drie jaar tot twaalf zal aangroeien. Dat blijkt uit een studie van de hogeschool UCLL en LimburgStartup.
De Limburgse groeibedrijven en startups zien de toekomst rooskleurig in en zijn erg ambitieus. Als het van hen afhangt, zal tussen nu en 2020 het aantal mensen dat bij zo’n startup werkt, meer dan verdubbelen. Nu stelden de onderzochte bedrijven zo’n zevenhonderd mensen te werk, over drie jaar moeten dat er tweeduizend zijn.
Om al die mensen binnen te halen, zegt bijna twee op de drie startups dat soft skills (sociale, strategische en communicatieve vaardigheden) primeren boven ervaring of pure vakkennis. Negen op de tien bedrijven denken ook dat hun groei in de uitbreiding van bestaande activiteiten zit, overnames en fusies staan bij haast geen enkele startup op de radar. Een op de drie vindt ook niet dat er beperkingen of hindernissen in hun groeitraject staan, maar bijna de helft heeft toch kopzorgen over het gebrek aan kapitaal en het zoeken van medewerkers.
Om goede kandidaten aan te trekken worden vacatures vooral on- en offline bekendgemaakt (77 procent) en wordt er deelgenomen aan jobbeurzen (41 procent). Maar net iets meer dan één op drie maakt gebruik van de diensten van de VDAB.
Maar één bedrijf op drie zoekt ook buiten de landsgrenzen naar personeel, terwijl Limburg ideaal gelegen ligt om talent van Nederland of Duitsland aan te trekken. Hier gaat dus nog wel wat groeipotentieel verloren.
‘De tijd dat het juiste diploma of goede kwalificaties voldoende waren om meteen aan de slag te kunnen, is voorbij’, zegt Marc Vandewalle, directeur van UCLL. ‘Werkgevers verwachten multi-inzetbaarheid van nieuwe, jonge werknemers. De ontwikkeling van de soft skills start in het onderwijs, hun groeiende belang weerspiegelt zich nu al in het curriculum van onze hogeschool.’