Op 3 oktober nodigde Dell EMC zijn klanten en partners uit op het Dell EMC Forum in Brussel. In Paleis 10 op de Heizel kregen de aanwezigen niet alleen een overzicht van de producten en oplossingen die Dell en EMC één jaar na de fusie samen te bieden hebben. Interessante sprekers gaven er hun inspirerende visie op de digitale toekomst en hoe bedrijven daarmee kunnen, of liever moeten, omgaan. Ik distilleer zes uitdagingen om over na te denken
1. Uitdaging voor datacenters: Het internet ontwikkelt zich zeven keer sneller dan het datacenter
2. Uitdaging voor bedrijven: Meten en monitoren wordt goedkoper dan niet meten en monitoren
3. Uitdaging voor jou en mij: voor je het weet, hink je achterop
4. Uitdaging voor HR: Werf een Chief Sentiment Officer aan
Digitale transformatie speelt een belangrijke rol, zegt de Brit. Het moet de frictie weghalen, het moet een product of dienst eenvoudig en toegankelijk maken. Dat is het enige doel. ‘Zo’n transformatie is soms eenvoudig en soms moeilijk’, vindt de cto. ‘Maar zo lang je het niet geprobeerd hebt, weet je niet hoe het voor jouw bedrijf zal zijn.’
En dat er nog een lange weg te gaan is, bewijst een onderzoek waar Dell EMC aan meewerkte en dat aan vierduizend cio’s wereldwijd vroeg hoe ver ze in hun digitale transformatie staan: 5 procent beschouwt die transformatie als volbracht, 12 procent wil liever niet antwoorden op die vraag, 41 procent vindt dat ze goed begonnen zijn en bij 42 procent is de ontwikkeling in volle gang.’
Om te eindigen brak Nigel Moulton een lans voor open api, omdat die de klantervaring verbetert. ‘Maar dat betekent dat je zal moeten samenwerken met mensen waarmee je het niet altijd goed kan vinden’, waarschuwde de Dell EMC-man nog. ‘Maar dat is de enige manier om je digitale toekomst te realiseren.’
5. Uitdaging voor bedrijf en medewerker: de samenwerking tussen mens en machine (Man Machine Collaboration)
Na Nigel Moulton was het de beurt aan Jo Caudron van Duval Union. Hij wees het publiek erop dat de vraag niet is wat er technologisch mogelijk is, want daar is the sky the limit. De vraag is echter tot op welk niveau we de technologie zullen vertrouwen, en wanneer we het oordeel van een mens nodig hebben. Caudron noemt dat het ntsl of necessary trusted service level. ‘De technologie kan een auto autonoom laten rijden, zelfs zonder dat er iemand aanwezig is in de wagen. Maar zet jij je kind op een autonoom rijdende schoolbus, zelfs wanneer dat technologisch mogelijk is? Ik dacht het niet. We hebben mensen nodig om de technologie aan te vullen.’
‘Tot nu toe kennen we vooral technologie die de mens aanvult, bijvoorbeeld in productieomgevingen. Dat zal evolueren naar de mens die de technologie aanvult. Met empathisch vermogen, inleving, gevoel en inschatting.’
Maar die evolutie verloopt in verschillende stappen en gedurende dat traject zullen medewerkers hun job verliezen aan machines, en anderzijds zullen bedrijven geen medewerkers vinden die de juiste skills hebben. Want veel jobs moeten nog uitgevonden worden. Ze bestaan gewoon nog niet. ‘We hebben nieuwe interfaces nodig en nieuwe jobs.’
Caudron noemde nog op 5 te nemen stappen in die digitale transformatie:
- Bepaal je transformatiestrategie
- Creëer een man machine collaboration strategie
- Voorspel welke (toekomstige) technologie je nodig hebt
- Voorspel welke (toekomstige) jobs je nodig hebt
- Creëer een agenda voor de volgende drie, vijf en zeven jaar
6. Uitdaging voor de samenleving: Werk is geen plaats, het is een activiteit
‘De computer is voor velen nog steeds het werkpaard van elke dag’, benadrukt Jordi Baggen, verkoopdirecteur client solutions. ‘Onze werkomgeving wijzigt aan een snel tempo maar de tools waarmee we werken, blijven grotendeels gelijk. Ze worden wel krachtiger en hebben meer mogelijkheden. En als bedrijf is het belangrijk dat je technologie blijft mee evolueren. Want uit een studie blijkt dat 42 procent van de werknemers ontslag zou nemen bij een bedrijf waar ze met slechte technologie moeten werken. En 82 procent zegt dat technologie hun keuze voor een werkgever beïnvloedt. Niet iedereen heeft echter dezelfde technologie nodig. Daarom ontwikkelden we bij Dell EMC persona’s die ons meer vertellen over de manier waarop deze medewerkers werken en dus, welke infrastructuur een organisatie best voorziet en welke technologie deze verschillende medewerkers nodig hebben. Zo onderscheiden we de desk centric, de remote worker, de corridor warrior en de on-the-go pro. Verlies daarbij het veiligheidsthema niet uit het oog. Met GDPR in aantocht en malware en ransomware loerend om de hoek, is dat actueler dan ooit.’
Hilde De Wachter, hoofdredacteur bij ecoTips