Steeds vaker horen we in het nieuws dat banen verdwijnen doordat machines en algoritmes deze overnemen. Een chatbot die de volledige klantenserviceafdeling overneemt of een robot die mensen verzekeringsadvies geeft, het is allemaal niet ondenkbaar. De opkomst van artificial intelligence (ai) – ook wel kunstmatige intelligentie – lijkt in een stroomversnelling te komen.
Ondanks dat artificial intelligence (ai) mogelijkheden biedt, heb ik het liever eerst over augmented intelligence. En dit is waarom…Machines en algoritmes worden slimmer.
De afgelopen jaren voorspelden diverse analisten al dat ‘smart data discovery’ de volgende disruptieve golf zal zijn in het analyselandschap. Door kunstmatige intelligentie en machine learning ontstaat de mogelijkheid informatie automatisch te analyseren en inzichten te genereren. Data wordt automatisch voorbereid, patronen worden automatisch herkend, correlaties opgespoord en uitschieters geïdentificeerd. Maar toch, het blijven machines en algoritmes.
Sterk in het uitvoeren van repeterende taken waarbij de uitkomst zwart/wit is, maar nog niet zo sterk in creativiteit, nuances, grijze gebieden, intuïtie, emoties en empathie. Om écht waarde te halen uit machines en algoritmes moeten we computers meer laten samenwerken met de mens, dat noemen we augmented intelligence.
Mens + machine: where the magic happens
Bedrijven die mens en machine perfect laten samenwerken zijn de winnaars van de toekomst. Ik vergelijk het zelf graag met de samenwerking tussen Spock en Kirk. De Starship Enterprise zou niet verder gekomen zijn dan de eerste missie als de pure logica van Spock en de menselijke intuïtie van Kirk niet waren gecombineerd. Met augmented intelligence is dit niet anders. De mens wordt slimmer doordat hij ondersteund wordt door algoritmes. De combinatie tussen mens en machine, daar ligt in mijn ogen momenteel de sweet spot.
Het slim inzetten van machines stelt de mens in staat om alle beschikbare databronnen vanuit één centrale plek te analyseren. De machine wijst de gebruikers op mogelijke exploratiepaden en maakt automatische associaties. Hierdoor worden gebruikers uitgedaagd om anders naar bepaalde vraagstukken te kijken, nieuwe inzichten op te doen en verbanden te ontdekken die ze zelf niet hadden kunnen ontdekken. Anderzijds kunnen gebruikers juist op basis van data nieuwe ideeën bedenken, gebruikmakend van hun eigen intuïtie, kennis en context. Technologie moet deze samenwerking ondersteunen, door bijvoorbeeld gebruikers de mogelijkheid te bieden om vrij te ontdekken en geen gebruik te maken van voorgedefinieerde vraagpaden.
Nieuwe vaardigheden
Kortom: wanneer je als organisatie mens en machine laat samenwerken, versterk je de eigenschappen van beiden. In plaats van angst dat technologie op den duur de mens overneemt, kun je als organisatie daarom beter kijken naar hoe mens en machine samen kunnen werken om zo tot de ideale situatie te komen. Vanzelfsprekend moeten medewerkers wel nieuwe vaardigheden aanleren om daadwerkelijk met algoritmes, data en machines samen te kunnen werken. Ik ben benieuwd naar de eerste voorbeelden van hybride teams van mens en machine!