In Nederland hadden ze alle postbodes de laan uitgestuurd. De bedeling zou voortaan gebeuren door buurtbewoners, werklozen, gepensioneerden, parttimers. Het was een ambitieus programma en het werkte prima… tot het regende of sneeuwde. Toen werd er plots geen post meer bedeeld. Het project dat ondersteund werd door een uitgebreide software-injectie werd afgevoerd.
Dat vertelde Marcel Krom, de cio van PostNL me in 2012 tijdens een dubbelinterview met Koen Van Gerven, de toenmalige cio van bpost. Van Gerven is enkele jaren later, in 2015, in een vrij ongeziene carrièrewending doorgegroeid tot ceo van bpost.
Inmiddels is het bijna een jaar geleden, op een herfstige 6 november 2016, dat Koen Van Gerven een overnamebod deed op PostNL. Hij had er 2,5 miljard euro voor over. Het idee was berensterk. Waarom geen postbedrijf dat zowel Nederland als België bedient.
Uiteindelijk was de Nederlandse politiek er nog niet klaar voor en werd de boel opgeblazen. In 2001 werden ook al gelijkaardige fusieplannen tussen Belgacom en KPN getorpedeerd. Soms denk ik dat we onze noorderburen beter toch niet hadden moeten buitenbonjouren in 1830. Hadden we in Europa toch wat sterker gestaan. En speelde Nederland nu mee in het wereldkampioenschap voetbal in Rusland…
Buurtbezorger
Vandaag zie je de bestelwagens van PostNL overal op de Vlaamse wegen rondbollen met pakjes van bol.com of Cool Blue. Vaak zijn het zelfstandige medewerkers die rondtuffen en betaald worden per afgeleverd pakje. Ik werk vaak thuis en ben dus een buurtbezorger van pakjes. Ik verhoog in mijn eentje de ‘drop rate’; het succesvol aanbieden van een pakje. Eigenlijk was het plan van de Nederlandse post begin deze eeuw dus wel sterk bedacht. Alleen is de voetafdruk van al die vervuilende wagens uiteraard gigantisch. Het verbaast me niks dat onze wegen dichtslibben en Antwerpen ondanks de klimaatplannen er nog slechter aan toe is dan vorig jaar.
Uit het jongste rapport van de Unctad, de United Nations Conference on Trade and Development, blijkt dan ook dat België pas 22ste staat op de wereldranglijst over e-commerce. Nederland staat op de 4de stek. 60 procent van de Belgen koopt online, grotendeels bij Nederlandse webshops. Miljarden Belgische euro’s verhuizen elk jaar boven de Moerdijk.
Internetprovider
Rond de eeuwwisseling speelde de Belgische post heel even met het idee om de grootste internetprovider van ons land te worden. En het heeft me altijd verwonderd dat ze er nooit voor gegaan is. De Post beschikt immers over alle adressen in België, met naam en toenaam. Een e-mailadres toevoegen zou een makkie geweest zijn en een sterke uitbreiding van de dataverwerking.
Deze week raakte bekend dat Bpost het Amerikaanse Radial overneemt voor zevenhonderd miljoen euro. Radial is een van de grootste pakjesbezorgers. Het bezorgt zo’n 72 miljoen pakjes per jaar, goed voor een omzet van achthonderdvijftig miljoen euro. Als ik goed kan rekenen is dat tien euro per pakje… Maar wat bpost vooral interesseert is dat Radial de volledige logistieke keten beheert, inclusief webshops. In die zin haalt het vooral kennis en ervaring in huis dat het ongetwijfeld wil aanwenden in eigen huis.
Interessant is dan ook dat in het dubbelinterview met cio Marcel Krom, dat in 2012 ook in Computable verscheen, Koen Van Gerven aangeeft dat ‘we wellicht op termijn nog een stap verder gaan en ook het hele fulfillment van webwinkels afwerken. We gaan dan de voorraad van die winkels beheren in centrale magazijnen zodat we, wanneer er een bestelling binnenkomt, de juiste pakjes meteen uitgestuurd worden’. Dat was zijn visie in 2012. Vijf jaar later maakt hij die waar. Benieuwd of het ook zal lukken. Of de postbodes zelf het nog zullen rondbrengen, is een andere vraag.