Iris, gespecialiseerd in enterprise information management, gaat de komende weken voluit internationaal en boort via de moedermaatschappij Canon, de Amerikaanse en Aziatische markt aan. In Europa wil het verder werk maken van de de uitbouw van een value added reseller netwerk. Dat vertelde ceo Hubert Bro tijdens het jongste Iris Symposium in het Brusselse Square Pand.
Onder de slogan ‘Connecting Digital Experts’, vierden ruim vierhonderd partners en klanten ook het dertig-jarig bestaan van Iris dat in 1987 werd opgericht door Pierre De Muelenaere. Het heeft zich steeds nadrukkelijker op de bedrijvenmarkt gepositioneerd en trekt nu helemaal de digitaliseringskaart met diensten voor digitale transformatie, artificiële intelligentie en GDPR. Ook legt het zich steeds meer toe op hybrid cloudoplossingen. ‘From document to knowledge’ is de baseline.
‘Bijna 70 procent van de data waarover bedrijven beschikken is nutteloos. Slechts 25 procent kan echt gehanteerd worden om de business verder uit te bouwen’, vertelde de Noor Atle Skjekkeland, senior vice president van de Association for Information and Image Management. Blijft dan ook de vraag of je echt alle data moet opslaan. ‘We proberen zoveel mogelijk datagraven te vermijden. Ik heb in mijn leven reeds te veel graven gezien’, verduidelijkte Jones Lukose, de information management officer van het Internationaal Gerechtshof in Den Haag. Hij was betrokken bij het verwerken van data over volkerenmoorden in onder andere Rwanda.
In Luxemburg heeft Iris zijn eerste project met IBM Watson uitgerold bij het pr-agentschap Keep Contact dat alle artikels in kranten, tijdschriften, sociale media, radio- en tv door deze technologie laat doorlichten. ‘We hebben de volledige transitie gemaakt en ons bedrijf draait vandaag voor 80 procent op technologie en voor 20 procent op mensen’, aldus ceo Ludivine Plessy. Iris legt zich ook helemaal toe op GDPR en helpt bedrijven met praktische oplossingen om die klus tegen mei volgend jaar helemaal klaar te krijgen.
En digitale transformatie staat eveneens hoog op de agenda. ‘In het verleden hebben we gepleit om daarvoor in een start-upmodus te gaan, maar 70 procent van de start-ups falen. Dat wil je toch niet. Daarvoor kiezen we voor case management waarbij je die teams aanstuurt die een Agile digitale transformatie kunnen uitwerken’, verklaart Hans Cromphout, de coo van Iris Professional Solutions.