86 procent van de it’ers zijn mannen, zo blijkt uit recent onderzoek van Eurostat. Een cijfer dat pijnlijk duidelijk maakt dat de it-sector een echte mannenwereld is. In mijn eigen dagelijkse realiteit merk ik dat die perceptie er al bij jonge meisjes ingebakken zit. Als leadcoach bij Coderdojo – een Gentse non-profitbeweging die jongeren leert programmeren – zie ik dat heel weinig meisjes zich, ondanks onze inspanningen, voor onze programma’s inschrijven. De weinigen die het toch doen, amuseren zich rot. Maar zelfs zij zeggen dat ze er later niet hun beroep van willen maken. Ook mijn dochters van veertien en zestien jaar denken er zo over.
Het is niet alleen in ons land een probleem, ook in andere landen zal je hetzelfde verhaal horen. Uit het Eurostat-onderzoek blijkt dat België wat betreft de vertegenwoordiging van vrouwen in de it-sector het slechter doet dan Nederland, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, maar ook in die landen is het aandeel vrouwen erg laag. Zelfs de beste landen van de klas, Bulgarije en Roemenië, scoren met respectievelijk 30 en 26 procent vrouwen niet erg hoog.
Ouderwets imago
Het voorbeeld van mijn dochters legt de vinger op de zere plek: de it-sector kampt met een groot imagoprobleem. Het klassieke imago van een programmeur die de hele dag achter zijn scherm zit en saaie, ingewikkelde applicaties maakt, blijft maar aan onze sector kleven. Dat weegt bij vrouwen blijkbaar zwaarder dan de werkzekerheid en de financiële voordelen die een baan in it met zich meebrengt.
Daarnaast zien we bij jongeren, zowel jongens als meisjes, veel vraagtekens over de mogelijkheden van een baan in it. Wat zijn je taken en bij welke bedrijven kom je terecht? Maar terwijl jongens op school nog vaak worden gestimuleerd om it te studeren, is dit bij meisjes vaak minder het geval. Logisch dus dat zij een andere richting kiezen. Onbekend maakt onbemind.
Behoefte aan soft skills
Dat staat in schril contrast met de huidige ontwikkelingen binnen het vakgebied, want de sector schreeuwt om vrouwelijke invloeden. Met cybercrime als een van de belangrijkste zorgen van bedrijven, vragen security-awarenessprogramma’s om zogenaamde soft skills die toch echt vaker bij vrouwelijke professionals terug te vinden zijn.
Ook de verschuiving van it naar een as-a-service-model vraagt om soft skills zoals goede communicatieve vaardigheden om de dienstverlenende functie van it te ondersteunen. Met deze veranderingen in het achterhoofd is een toename in het aantal vrouwen in it niet langer een optie, maar pure noodzaak voor de toekomst van het vakgebied.
Educatie en bewustwording
Het is dan ook cruciaal om het imago van it aan te pakken. Maar dat verander je niet zomaar. Bedrijven en overheidsinstellingen moeten zich ten eerste bewust worden van de heersende onwetendheid. Door educatie is het daarna mogelijk die onwetendheid aan te pakken. Laat zien welke functies er zijn binnen it en zet vrouwelijke rolmodellen in om over hun eigen ervaringen te vertellen.
Wanneer meisjes en vrouwen zich bewust zijn van de mogelijkheden, is het tijd om hen die mogelijkheden zelf te laten ervaren. Stage- en opleidingsprogramma’s spelen daarbij een belangrijke rol. Niet alleen vanuit it-bedrijven, maar juist ook andere organisaties in retail, finance, telecom of andere sectoren. It is tegenwoordig een kwestie die elk bedrijf – groot of klein – aangaat. Organisaties die een goede balans weten te vinden tussen inzet van mannelijke en vrouwelijke kwaliteiten voor it-vraagstukken, zullen zien dat het niet alleen betere resultaten oplevert, maar het ook de deur openzet voor andere vrouwelijke it’ers.
De weg naar imagoverandering is lang. Initiatieven als Girls day, Boys day en CoderDojo for Diva’s zetten al de eerste belangrijke stappen. Wellicht gaan we op den duur zelfs Bulgarije en Roemenië achterna, waar meer vrouwen al de voordelen zien van een goedbetaalde, flexibele baan in it. Tot die tijd moeten we niet alleen zorgen dat het onderwerp op de agenda komt, maar er ook blijft staan.
Dieter Deramoudt, sales consultancy director bij Oracle Benelux