De Belgische startup Spott, dat via een app producten herkent in tv-programma’s, heeft Spylight, een branchegenoot uit Los Angeles overgenomen. Dat schrijft De Tijd. De overname biedt een toegangspoort tot grote Amerikaanse film- en tv-studio’s.
Spott is een app die producten, die op tv te zien zijn, kan herkennen en die de geïnteresseerde consument meteen de weg wijst naar winkels waar dat product te koop is. De app werkt door elke aflevering van een serie vooraf te scannen en bepaalde producten te taggen. Wanneer de programma’s dan uitgezonden worden, kan de app ze aanduiden. Tegenwoordig werkt Spott ook op bijvoorbeeld Instagram-accounts van beroemdheden en influencers.
Maandelijks neemt het bedrijf zowat tienduizend minuten beeldmateriaal onder handen. Een volledig seizoen van een tv-reeks als The Big Bang Theory maakt Spott op vijf dagen interactief. Binnenkort hoopt het die tijd te halveren.
Het Aalsterse bedrijf neemt nu het Amerikaanse Spylight over. Ook dat bedrijf helpt kijkers met het vinden van kledij, meubelen en producten die in bepaalde tv-programma’s te zien zijn. Het heeft een stevige voet tussen de deur bij Hollywood-studio’s en werkt onder meer voor Paramount, Fox, Universal en Miramax.
Tegen 2019 moeten er 250 à driehonderd miljoen producten op het platform te vinden zijn, dat is duizend keer meer dan in de webwinkel Zalando. De app werd in België al ongeveer 170.000 keer gedownload. Er werken bijna vijftig mensen bij Spott.