Facebook gaat winsten die het bedrijf maakt uit advertenties voortaan boeken in de landen waar die reclame werd verkocht. Tot nog toe gebeurde dat, om belastingredenen, in Ierland. Maar die ‘fiscale optimalisatie’ kreeg steeds meer kritiek.
In een blogbericht stelt Facebook dat het ‘een lokale verkoopstructuur’ gaat opzetten in landen waar het al een kantoor heeft om lokale adverteerders aan te trekken. Ook in België zou dat het geval zijn, zo schrijft de krant De Tijd. Sinds 2010 werden inkomsten doorgesluisd naar Ierland omdat het sociale netwerk daar nauwelijks belastingen moest betalen. Facebook had daarover afspraken gemaakt met de lokale overheid.
Die tactiek kreeg zowel in de VS als in Europa echter steeds meer kritiek. Vorig jaar beloofde Facebook dat het zijn Britse omzet niet langer via Ierland zou boeken, na mediaberichten dat het bedrijf slechts 4327 pond belastingen had betaald in Groot-Brittannië. In de VS is Facebook zelfs in een juridisch gevecht met de fiscus verwikkeld, dat het bedrijf mogelijk meer dan vijf miljard dollar kan kosten.
‘We geloven dat het opzetten van een lokale verkoopstructuur meer transparantie zal creëren voor overheden overal ter wereld, die vragende partij zijn voor een grotere visibiliteit van onze omzet in hun landen’, schrijft financieel directeur Dave Wehner vandaag in een verklaring.
Ook de Europese Commissie houdt dit soort belastingconstructies steeds meer onder de loep. Zo besliste de Commissie onlangs dat Apple dertien miljard euro belastingen moet betalen omdat het jarenlang genoten heeft van illegale belastingvoordelen, ook in Ierland.