Het gebruik van standalone-toepassingen voor videoconferencing is in ons land flink op retour. Enkel de zogenaamde boardroom-oplossingen houden nog min of meer stand. En dan nog, want de toekomst van videovergaderen ligt elders.
Videoconferencing-oplossingen kunnen in een bedrijf standaard onderdeel zijn van een oplossing op het gebied van unified communications (uc), maar dat is niet per definitie zo.
Daarom ondervroeg Computer Profile, op vraag van Computable.be, 3700 Belgische bedrijfsvestigingen met vijftig of meer werknemers naar het gebruik van aparte videoconferencing oplossingen.
Flinke terugval
Dat gebruik van videoconferencing-oplossingen loopt alvast terug. Vanaf 2013 zien we een dalende penetratie voor dergelijke systemen. Toen gaf 23 procent van de locaties aan een dergelijke oplossing te gebruiken. Nu is dat ongeveer 13 procent.
De redenen liggen voor de hand. Met name de online mogelijkheden van videoconferencing zijn flink toegenomen in de afgelopen jaren, waardoor video vergaderen laagdrempeliger is geworden. Videoconferencing is als het ware opgegaan in een groter geheel van communicatietoepassingen.
Boardroom
Op boardroom niveau zal het gebruik van de klassieke videoconferencing-oplossingen nog wel een tijdje blijven bestaan, maar de lagen daaronder zullen steeds vaker overstappen op online tools die met een ingebouwde of losse webcam een (goedkoop) alternatief zijn gaan vormen.
Bij aanbieder Cisco kan men zich deels vinden in onze bevinding. ‘Het klopt dat men vandaag ook pc-gebaseerde oplossingen zoals WebEx en Cisco Spark als videoconferencingsysteem beschouwt, waarvoor niet per se hardware nodig is’, oppert Michel Assink, collaboration lead voor België en Luxemburg. ‘Tegelijk zien we dat organisaties ook almaar meer vergaderen. Daarvoor willen ze ook vaak een dedicated unit inzetten die voorziet in superieure audio, video en mogelijkheden om informatie te delen’, beweert hij.
Samenwerken
De oplossingen die vandaag op de markt komen, leggen ook andere klemtonen. Zo lanceerde Cisco ook in ons land enkele maanden geleden nog hun Spark Board, als een soort van mobiele vergaderzaal die virtuele vergaderomgevingen verbindt met fysieke vergaderruimtes. De Spark Board is gekoppeld met de Cisco Spark app, zodat telewerkers via hun smartphone of computer virtueel kunnen deelnemen aan vergaderingen.
Cisco zelf ziet nog steeds een groei in de verkoop van video endpoints, al zit die groei bij de personal endpoints en niet zozeer bij de systemen of units voor vergaderzalen. Cisco zoekt ook de combinatie op. ‘Met Spark Board hebben we een nieuw segment ontwikkeld met focus op co-creatie. Dat geeft ons bovendien ruimte om te groeien in de andere categorieën, en met name in videosoftware via de Spark applicatie’, oppert Assink. Hoeveel exemplaren er van Spark Board in ons land al zijn verkocht, kon men bij Cisco niet meteen vertellen.
Dat focus in videoconferencing deels verschuift naar samenwerken, blijkt overigens ook uit andere aankondigingen in de markt. Zo kondigde Polycom, de grote concurrent van Cisco in videoconferencing, onlangs Polycom Pano aan, een apparaat om op een eenvoudige manier content te delen tijdens meetings.
Marktaandelen
Als we de marktaandelen rond videoconferencing bekijken, dan blijkt dat Cisco en Polycom strijden om de titel van marktleider in België.
Bij Belgische bedrijfsvestigingen is Polycom met een aandeel van 40 procent de meest voorkomende toepassing voor videoconferencing. In 2016 deed Mitel een poging Polycom in te lijven, maar deze poging strandde uiteindelijk waarna investeringsmaatschappij Siris Capital met de buit aan de haal ging.
Cisco is met meer dan een derde van de videoconferencing-oplossingen de tweede leverancier op dit terrein. Dat is inclusief de oplossingen van het overgenomen Tandberg. Lifesize, inmiddels verzelfstandigd vanuit Logitech, is met een aandeel van 10 procent de derde partij.
De achtervolgers zijn namen uit het uc-segment: Alcatel-Lucent, Unify en Mitel. Al wordt de markt voor stand-alone videoconferencing dus voor driekwart ingenomen door Polycom en Cisco.