De Amerikaanse chipmaker Nvidia gaat toekomstige auto’s van Volkswagen voorzien van zijn zogenaamde Drive IX-platform. Dit moet een ‘intelligentie copiloot’ realiseren, die op basis van data een juiste beslissing maakt tussen de weggebruikers. Dat kondigen de partijen aan tijdens de Consumer Electronics Show (CES) 2018 in Las Vegas.
Nvidia’s Drive IX-platform is een softwareontwikkelings-kit waarmee gebruikers apps ontwikkelen op basis van kunstmatige intelligentie (arifical intelligence, ai)). Voorbeelden van toepassingen zijn gezichtsherkenning voor het ontgrendelen en versleutelen van een voertuig, omgevingsherkenning om bestuurders te waarschuwen voor potentieel gevaar, gebarenherkenning voor bediening en taalherkenning voor stembesturing. Ook kan de blik van de bestuurder worden gevolgd, om eventuele afleiding te constateren.
Nvidia gaat nu de samenwerking met Volkswagen aan om een zogenaamde intelligentie copiloot te ontwikkelen. Via dat systeem wordt data afkomstig van sensoren binnen en buiten de auto verwerkt. Op basis van deep learling analyseert de auto het gedrag van andere weggebruikers om zo een juiste beslissingen te nemen.
De partijen claimen dat dit systeem gedurende de gehele levencyclus van de auto wordt vernieuwd middels softwareupdates. Dit moet in de toekomst bijdragen aan nieuwe mogelijkheden in autonoom rijden.
Uber en Volvo
Nvidia ontwikkelt al langer chips voor zelfrijdende auto’s. Dat gebeurt vaak in de vorm van partnerschappen met autofabrikanten zoals Volvo en Tesla. Ook voor Uber zijn de zelfrijdende auto’s niet nieuw. Het voert sinds 2016 een test uit met ruim honderd autonome Volvo’s (SC90 SUV’s) in de Amerikaanse steden Pittsburgh en Phoenix. Die auto’s maken gebruik van Nvidia’s technologie.
Nvidia claimt dat inmiddels 320 bedrijven gebruik maken van hun zogenaamde Nvidia Drive-software. Het gaat om softwareontwikkelaars, autofabrikanten en hun toeleveranciers of bedrijven gericht op sensor en mappingdiensten.