Bankverzekeraar Belfius schakelt een versnelling hoger in zijn relatie met softwareleverancier SAS. Het SAS-platform wordt het fundament dat Belfius moet helpen om innovatie te versnellen en projecten te realiseren.
SAS (dat oplossingen biedt voor innovatieve analytics, business intelligence en databeheer) is al jarenlang leverancier bij Belfius, maar de twee partijen gaan nu nog een stap verder in het partnership om de digitale strategie van de bank uit te bouwen. Het SAS-platform wordt het fundament om die strategie te realiseren. Het exploiteren van big data en kunstmatige intelligentie (ai) zullen daarbij cruciaal worden. Via data management, predictive analytics en governance kan Belfius data van eender waar in de organisatie – al dan niet in realtime – omzetten in inzichten die kunnen worden gebruikt in bijvoorbeeld sales, risicobeheer en marketing.
‘Wij geloven in SAS als een sterke partner’, licht Anne-Marie Glineur, chief data officer (cdo) van Belfius toe. ‘Niet alleen om hun decennialange ervaring in analytics en datamanagement, maar ook omdat SAS blijft investeren in de nieuwste technologieën en met ons meedenkt over hoe we de huidige en toekomstige uitdagingen kunnen aangaan, zodat we concurrentieel blijven in een razendsnel veranderend landschap.’
Belfius is ook al actief op het gebied van mobiel bankieren en zit al op een berg data. Die data worden het uitgangspunt van de innovaties. Dit proces staat ook nog maar in zijn kinderschoenen, denkt de bank. De meest lonende projecten, waarbij data rechtstreeks leiden tot extra omzet, moeten dus nog komen, maar ze zullen een groot verschil maken, meent de bank.