Het is geen geheim dat e-commerce momenteel explosief groeit en heel wat grote retailers moeite hebben dit tempo bij te houden. Steeds meer consumenten zoeken de beste deals in online winkels. Het risico hiervan is echter dat traditionele winkels minder relevant worden. Er is duidelijk iets anders nodig om consumenten de winkels weer in te krijgen. Om dat te realiseren, moet de online ervaring op een aantrekkelijke, soepele en informatieve manier integreren met fysieke winkels. Het goede nieuws is dat het Internet of Things (IoT) alle kansen biedt om dit ook daadwerkelijk waar te maken.
Met de juiste inzet van IoT-technologie kunnen retailers hun concurrentievoordeel verder uitbouwen. Uit onderzoek van Aruba, a Hewlett Packard Enterprise company, en aanbieder van de nieuwste generatie netwerkoplossingen, blijkt dat early adopters van IoT in Nederland de eerste voordelen al ervaren: betere business efficiency (75 procent), customer experience (63 procent), innovatie (70 procent) en kostenbesparingen (56 procent).
Hoe doen ze dat? IoT is op heel veel verschillende manieren inzetbaar. Van in-store mobiele applicaties tot op sensoren gebaseerde oplossingen waarmee klanten niet langer in de winkel hoeven af te rekenen. De nieuwe Amazon Go winkel is daarvan een goed voorbeeld: zo hoeven klanten niet meer langs de kassa, omdat alle artikelen die ze uit de schappen pakken via een app automatisch worden toegevoegd aan hun digitale winkelmandje en afgerekend. Retailers die deze voordelen willen vertalen naar meer winstgevendheid, kunnen een aantal stappen zetten om de bezoekersaantallen in hun winkels te verhogen.
Ken je klant
Met IoT is de data van elk elektronisch apparaat anoniem te verzamelen en te analyseren. Op die manier kunnen retailers de voorkeuren van hun klanten beter begrijpen. Als een klant de website van een retailer bezoekt of rondloopt in de winkel, kan de geanonimiseerde data via het netwerk verstuurd en geanalyseerd worden. Hoe meer apparaten data kunnen verzamelen (van apps en touchscreenschermen tot barcodes), hoe meer informatie te genereren is. Na analyse zijn met deze data goede klantprofielen te maken en kan de retailer klanten beter begrijpen en anticiperen op hun gedrag.
Deze contextuele data is nuttig om de locatie of presentatie van producten in de winkel te verbeteren. Of om aanbiedingen en communicatie in drukbezochte gebieden effectiever te maken. Maar ook om de point-of-purchase te beïnvloeden. Verder kunnen retailers real-time analytics benutten om het aantal medewerkers beter af te stemmen op de hoeveelheid bezoekers. Zo besteden ze geen onnodige personeelskosten als de winkel leeg is en voorkomen ze dat er te weinig personeel is tijdens piekmomenten.
Winkelpubliek lokken
Om überhaupt relevant te zijn, is het zaak om klanten de winkel in te krijgen. Consumenten hebben tegenwoordig altijd hun smartphone bij de hand en meestal hun WiFi/data/locatie aanstaan. Dus waarom zouden we ze geen gepersonaliseerde digitale aanbieding sturen als ze in de buurt van de winkel zijn? Of een digitaal bord in de etalage zetten om de laatste aanbiedingen, producten en diensten te communiceren.
IoT houdt de klantervaring in winkels boeiend en fris, en zorgt dat retailers hun winkelaanbod continu kunnen vernieuwen. Kijk maar naar Browns East, een retailer in Londen, die elke twee tot drie weken een complete metamorfose wil ondergaan en zo wil inspelen op de korte aandachtspanne van klanten. Om dit te realiseren wil de winkel diverse technologieën inzetten, zoals mobiele points of sale, slimme spiegels (om een andere kledingmaat te vragen, zonder de paskamer te verlaten) en een app die de aankoopgeschiedenis en verlanglijsten met het winkelpersoneel deelt.
De strijd met online retailers (of je eigen website)
Exclusieve aanbiedingen en ervaringen, zoals partnerships of beperkte oplages, helpen fysieke winkels om de strijd met elkaar en met het online aanbod aan te gaan. Zodra consumenten de winkel binnenstappen, kunnen retailers profiteren van verbonden apparatuur. Via tablets zien medewerkers meteen welke producten nog op voorraad zijn of checken of hun sales targets nog op koers liggen. Met touchscreen schermen zien klanten meteen waar een bepaald product ligt, kunnen ze de nieuwe collectie bekijken of zien welke evenementen gepland zijn. Als medewerkers betalingen via betaalapps op hun connected apparaat afhandelen, scheelt dat tijd en het vergroot de productiviteit.
Kortom: IoT kan de in-store ervaring dus sterk verbeteren en interessanter maken voor klanten én medewerkers.
We zien in ons onderzoek dat de retailsector dit jaar al disruptiever wil zijn en klanten een unieke in-store ervaring wil bieden. Dat wordt al veel langer geroepen, maar het verschil is dat deze ervaringen nu ook echt te realiseren zijn.
Tegen 2019 gebruikt 79 procent van de retailers IoT technologie. 77 procent is ervan overtuigd dat dit de sector drastisch zal veranderen. Fysieke winkels zoals Browns East die IoT nu gaan inzetten, zullen daar heel snel de vruchten van plukken.
Een veilig always-on netwerk
Onder de vleugels van Hewlett Packard Enterprise biedt Aruba alles op het vlak van veilige netwerken, wired en wireless en in een krachtige mobile engine. Het vertrekpunt voor alle innovaties van Aruba is een veilig always-on netwerk. Door de omgeving veilig en slim te maken wordt het fundament gecreëerd waarop de gebruikers kunnen blijven innoveren – ook met IoT.
Klik hier om te ontdekken hoe retailers IoT inzetten en daar concrete voordelen mee behalen.