Bijna 90 procent van de zakelijke smartphonemarkt in ons land wordt ingenomen door Apple en Samsung. Dit blijkt uit een marktanalyse van databasemarketingspecialist Computer Profile, waarbij meer dan 2700 Belgische bedrijven met meer dan vijftig medewerkers zijn ondervraagd.
Respectievelijk 38,8 en 38,4 procent: dat is momenteel het marktaandeel van Apple en Samsung bij Belgische bedrijven die smartphones gebruiken. Van de andere spelers in de markt is Huawei het enige smartphonemerk dat zijn aandeel echt zag stijgen. Met een groei van 3,2 procent in 2016 naar 5,4 procent in 2018 lijkt het erop dat ze voet aan de grond krijgen in België.
De overige zakelijke smartphonemerken vergaat het minder goed in 2018. HTC (0,3 procent) en BlackBerry (0,5 procent) lijken te verdwijnen. Tot vorig jaar had Microsoft alle smartphone-activiteiten overgenomen van Nokia. Dit jaar is Nokia een zelfstandig label en opgenomen in de analyse als afzonderlijke fabrikant. Maar ook hier zijn de cijfers weinig bemoedigend met een aandeel van 2,3 procent voor Nokia en 1,3 procent voor Microsoft. Niet verwonderlijk: iOS en Android samen halen 95 procent marktaandeel, van Windows Phone, Symbian en Blackberry is quasi geen spoor meer terug te vinden.
Mobile device management kent een langzame groei onder Belgische ondernemingen. Zo’n 21 procent van de multinationals en 15 procent van de Belgische bedrijven gebruiken mdm-software. De sterkste stijging (+7 procent) werd genoteerd bij nationale ondernemingen (bedrijven met 250 tot 2500 medewerkers). De marktleiders hier zijn MobileIron en VMWare Airwatch, met elk een aandeel van 25 procent. Microsoft is een van de enige vendoren die een significante stijging kende van 4,7 procent, tot een aandeel van 11 procent. Soti en IBM verloren beiden iets aan aandeel, maar blijven hangen rond de 10 procent.