De technische problemen bij Argenta zijn nog steeds niet van de baan. De bank zegt ‘alles op alles te zetten om een structurele oplossing te vinden voor de aanhoudende moeilijkheden’. Wanneer de problemen volledig opgelost zullen zijn, is nog niet duidelijk, meldt Belga.
In de nacht van woensdag op donderdag is Argenta gestart met ‘de vervanging van het replicatiemechanisme dat voor vertragingen zorgt’. Die werkzaamheden duren tot donderdagavond. Woensdag bleek de belasting te hoog om internetbankieren in de loop van de dag op te starten, waardoor de toepassing pas laat op de avond geactiveerd werd. Maar donderdagochtend zijn die kanalen weer afgesloten om voorrang te geven aan de opstart van de kantoren en het betalingsverkeer.
Saldo’s zijn correct
‘De bedoeling is om de andere kanalen (internetbankieren en de mobiele app) weer op te starten wanneer de capaciteit het toelaat’, meldt Argenta-woordvoerster Christine Vermylen. ‘Wij kunnen hier geen exacte timing voor geven, want veiligheid en nauwkeurigheid primeren op de snelheid van de implementatie.’
Argenta benadrukt dat klanten steeds geld kunnen afhalen aan de bankautomaten en kunnen betalen met de kaart in de winkel. De saldo’s van alle rekeningen zijn bijgewerkt en zijn correct.
De problemen bij Argenta ontstonden na de installatie van een nieuw bankplatform in het paasweekend. De herstart na het verlengde weekend liep niet van een leien dakje. Zo waren er vertragingen in de verwerking van stortingen, bijvoorbeeld van de lonen, waardoor sommige klanten werden geconfronteerd met de boodschap ‘ontoereikend saldo’ bij een betaling of een geldafhaling.
Typisch voor Argenta, bij Belfius geen problemen!
Hopelijk geen relatie met onderstaande melding?
Argenta plukt CIO Geert Van Hove weg bij Belfius