Het platteland gaat wereldwijd een renaissance beleven. Connected drones zorgen ervoor dat de wat meer afgelegen streken opnieuw tot leven worden gebracht. De logistiek is niet langer een hinderpaal bij de ontwikkeling van perifere gebieden. Bovendien verlichten drones in drukke steden de druk op de infrastructuur.
Alex Wang Yufeng, president van Huawei’s onderzoekscentrum Wireless X Labs, ziet drones doorbreken door uitgebreide integratie van draadloze breedband, betere netwerkdekking van de lagere luchtlagen, meer standaardisatie in de industrie en efficiënter gebruik van het luchtruim. De Chinese marktleider bij netwerkinfrastructuur werkt in zijn laboratorium aan tal van innovatieve toepassingen van de nieuwe technologie.
Een bezoek aan het r&d-walhalla van Huawei in de Chinese high tech-stad Shenzhen leert dat grote stappen worden gemaakt met de connectiviteit. De tijd is voorbij dat drones alleen maar point-to-point konden communiceren met iemand die een afstandsbediening in de hand houdt. Nieuwe markten ontstaan als drones met andere drones kunnen communiceren en zelfs met meerdere mensen. Volgens Yufeng is het marktpotentieel hiervan enorm groot.
Hij spreekt van de ‘Digital Sky’, het luchtruim wordt snel gedigitaliseerd mede door 5G. Hij haalt prognoses aan die de markt voor kleine drones zien groeien tot 33,9 miljard dollar in 2026.
Veiligheid
De snelle voortgang bij de draadloze verkeerscontrolesystemen brengt het volledig autonoom vliegen snel dichterbij. Tot nog toe was de veiligheid een heet hangijzer. Overheden hielden de boot af vanwege de risico’s. Maar als de connectiviteit van drones voldoende robuust is, zullen beleidsbepalers snel vertrouwen in deze technologie krijgen.
Huawei werkt met drone-bouwers samen bij de verbetering van de connectiviteit. Yufeng ziet eenzelfde ontwikkeling als bij de zelfrijdende auto’s. Ook die vervoermiddelen profiteren van snellere, meer betrouwbare connectiviteit. Bij 5G wordt de reactiesnelheid zo groot dat nauwelijks meer sprake is van vertraging bij de overdracht van data. Yufeng: ‘De drones zijn realtime te monitoren.’
Geen toekomstmuziek meer
Drones kunnen tegen geringe kosten worden ingezet bij de distributie van goederen. Tijdens het vliegen wordt nauwelijks stroom verbruikt. De researchdirecteur van Huawei ziet een toekomst vol autonome drones die door kunstmatige intelligentie (ai) worden gecontroleerd. Ai stelt drones in staat om beslissingen te maken en zich zelf te bedruipen, uiteraard in overeenstemming met eerder gegeven instructies.
In Xi’an, een stad in centraal China, leveren drones al verse bloemen af. Zeker tijdens Valentijnsdag vliegen de drones af en aan. Als de drone op de bestemming is aangekomen, opent de klant via een app het laadgedeelte van de drone en neemt de bestelling in ontvangst. Op lange termijn ligt een compleet autonome logistiek in het verschiet. In aantocht zijn drones die dankzij 5G-technologie trefzeker de juiste vliegroutes vinden.
Testomgevingen
Huawei’s ‘Wireless X Labs Digital Sky Initiative’ doet proeven om de netwerkdekking in de lagere luchtcorridors te verbeteren. Doel is een testomgeving te ontwikkelen voor innovatieve drone-applicaties. Ook wordt gedacht aan deel-luchttaxi’s. Huawei is ook bezig nieuwe serice-standaarden te valideren voor vluchtcontrole op afstand en massale datatransmissie. De Chinese high tech onderneming wil de lagere luchtlagen tot ontwikkeling brengen, met name in stedelijke gebieden. Nu gelden hiervoor de nodige beperkingen. Maar als kan worden aangetoond dat bij dit soort vliegverkeer de veiligheid is gewaarborgd, zullen de regels soepeler worden. Intelligent gebruik van de lagere luchtlagen verlicht de ruimtelijke problemen, de parkeernood en het fileprobleem. Dankzij deel-vliegtaxi’s kunnen parkeerterreinen op de grond worden omgetoverd in parken en groene zones, zo verwacht Huawei.