De tarieven die bedrijven moeten neertellen voor it-specialisten en -consultants zijn fors toegenomen. ‘Sommige profielen zijn op twee jaar tijd een kwart duurder geworden.’ Ook internationaal, bij offshore-bedrijven, speelt de trend van stijgende tarieven fel op.
Geert Hendrickx van S-Square volgt de markt van it-dienstverleners nauw op. Volgens hem heeft Covid wereldwijd tot een it war for talent geleid. ‘En die zal ook de komende jaren standhouden’, stelt hij. De vraag naar it-talent is sterk gestegen, door de verdere digitalisering.
Ook aan de aanbodzijde is er veel veranderd. ‘Thuiswerk en hybride werkmodellen spelen daar een belangrijke rol. Consultants gaan sneller toehappen wanneer de concurrentie met een hoger bod komt. Er is minder loyaliteit’, stelt Hendrickx vast.
Er is dus een groter verloop in de sector. ‘Mensen worden letterlijk weggeplukt door de concurrentie, mensen gaan waar het beste pakket en de meeste flexibiliteit wordt geboden.’ Deze trend speelt zich zeker ook bij offshore-dienstverleners, zoals India. ‘Daar switchen consultants voor salarisverhogingen soms tot vijftig procent.’
Stijgende prijzen
Dit alles zorgt voor druk op de prijzen. ‘Wij hebben al it-firma’s gezien die bij de klant aanklopten om de indexatie-clausule of de dagtarieven in bestaande contracten te herzien. Dit was vroeger not done’, stelt Hendrickx.
It-dienstverleners zien hun eigen personeel nu eenmaal duurder worden. Ook rekruteringsbedrijven zien deze trend van toenemende prijzen. ‘Wij weigeren sommige opdrachten omdat we niet meegaan in het financiële opbod. Sommige profielen zijn op twee jaar tijd een kwart duurder geworden’, stelt Maxime Cools, managing director bij Chrly, het rekruteringsbureau vanuit Fujitsu Belux. ‘Profielen boven hun marktwaarde verlonen, is op termijn onhoudbaar.’
Modellen aanpassen
Iedereen zoekt intussen naar oplossingen. ‘Zowel it-firma’s als de klanten moeten hun modellen aanpassen om op deze nieuwe realiteit in te spelen’, oppert Hendrickx. ‘Ze moeten flexibiliteit aanbieden qua afstandswerk en werkmodellen. En ze moeten hun global delivery modellen herbekijken. Zo zijn er al enkele van de grootste Belgische bedrijven die hun mix van onshore, nearshore en offshore aan het herzien zijn.’
Ook zal automatisering zich (nog) meer moeten laten gelden. ‘Denk aan het gebruik van artificiële intelligentie bij it-support en bij verdere automatisatie van softwareontwikkelingsactiviteiten’, stelt Hendrickx. ‘Die zaken gaan zich ook meer en meer laten voelen. Het zal een kwestie zijn om it-diensten minder arbeidsafhankelijk te maken, en meer te automatiseren.’
Jongeren aanwerven
Cools roept tenslotte op om junior-profielen een echte kans te geven. ‘Jonge mensen zijn niet meer de juniors van vroeger. Het hoger onderwijs is er dusdanig op vooruitgegaan dat pas afgestudeerden met veel meer kennis en bagage aan hun professionele loopbaan starten’, stelt hij. ‘Wij zijn allemaal op zoek naar mediors en seniors maar die markt is beperkt en verzadigd. Geef jongeren de kansen die ze verdienen. Ze zijn er klaar voor.’