Er zijn heel wat online leerplatformen, maar die zijn vaak saai en de mobiele versie is dikwijls een afkooksel van het origineel. Bij MobieTrain, een Belgische start-up, besloten ze dat anders aan te pakken. Een mobile leerplatform gericht op de retail, waarbij de mobiele gebruiksvriendelijkheid op de eerste plaats komt. Daar willen we natuurlijk meer over weten.
Heel wat retailers worstelen met het trainen van hun mensen en daar wilt MobieTrain de perfecte oplossing voor bieden. ‘In 2015 werden de eerste voorzichtige stappen gezet, om in 2016 pas echt snelheid te beginnen maken’, geeft Guy Van Neck, founder van de start-up, aan. ‘Vanuit mijn jarenlange ervaring in de retail merkte ik dat retailers moeite hadden met het trainen van hun mensen, daar besloot ik dan ook mee aan de slag te gaan. We ontwikkelden in 2016 een eerste versie die ondertussen is uitgegroeid tot een compleet leerplatform.’
Leren leuk en uitdagend maken
Leren leuk, uitdagend en doeltreffend maken, daar draait het om bij MobieTrain. ‘We bieden gepersonaliseerde leertrajecten op maat. We zorgen ervoor dat de kennis beter blijft hangen, door geregeld triggers zoals testen en spelletjes op de medewerkers los te laten. Gamification staat daarbij centraal, waardoor de kennis geregeld wordt opgefrist op een leuke manier. Heel wat andere leerplatformen schieten hierin tekort naar ons aanvoelen. Bovendien werd MobieTrain ontwikkeld vanuit het mobile first principe, nog een onderscheidende troef. Medewerkers kunnen eender waar en wanneer op hun eigen device de oefenstof onder de knie krijgen. Veel efficiënter, geeft Van Neck aan.
Ondertussen telt MobieTrain 5 medewerkers en wordt de applicatie bij de eerste klanten uitgerold. ‘Momenteel ligt onze focus op de retail. Die sector kennen we en onze applicatie is ook ontwikkeld in co-creatie met specialisten uit deze markt. Nestlé, Azadea, Swarovski en BMW, het zijn maar enkele van onze klanten. We zijn dan ook al internationaal actief en wisten recent een grote vis in het Midden-Oosten te strikken. Ongeveer achtduizend gebruikers in meer dan tien landen maken nu al gebruik van MobieTrain. Klanten betalen volgens het aantal gebruikers, maar ook mogelijkheden binnen eigen applicaties zijn mogelijk.’
Torenhoge ambities
De ambities van dit groeiend bedrijf reiken echter verder dan enkel de retail. ‘Het doorlopen van een accellerator-programma in Amsterdam deed ons nog meer beseffen dat we over een enorm potentieel beschikken. Binnenkort gaan we voor een nieuwe funding. We willen immers onze klantenbasis verbreden en daarvoor is kapitaal nodig. Zowel qua omzet als qua aantal klanten willen we verdubbelen volgend jaar. Ambitieus, maar niet onrealistisch. We willen immers ook andere niches dan de retail gaan benaderen met wat we nu leren’, glimlacht Van Neck.
Ontwikkelen in co-creatie
Er zijn heel wat concurrenten op de markt, maar dat remt de groei van MobieTrain niet af. ‘Het feit dat onze applicatie specifiek ontwikkeld werd voor mobiel gebruik en dat we dit deden in co-creatie met de retail, zijn alvast twee sterke troeven. Bovendien gebruiken we de nieuwste technieken zoals gamification, de best practices in user experience en gedragswetenschap. Zo kunnen we de gebruikers geregeld stimuleren en de kennis up-to-date te houden.
Hoewel online leren aan een stevige opmars bezig is, vallen er toch wel enkele hindernissen te overwinnen. ‘We voelen ons soms echt nog evangelisten. Mobiel leren is toch voor heel wat bedrijven nog steeds ongekend en de perceptie bestaat dat e-learning heel saai is en veel geld kost. Daar vechten we tegen. Learning en development gebeurt bij heel wat bedrijven nog heel traditioneel en het kost tijd om klanten te overtuigen. Zeker omdat we nu mikken op de grotere spelers in de markt waar de beslissingsprocessen vaak wat trager verlopen. Maar er komt schot in de zaak en er is alvast wereldwijde interesse, dus de vooruitzichten ogen alvast mooi’, besluit Van Neck.