Amazon introduceert vandaag een volwaardige webshop in Nederland. Duizenden Nederlandse bedrijven bieden hun producten, waaronder boeken, elektronica en kleding, aan via de website. Deze producten worden zowel in Nederland als in de rest van Europa aangeboden.
De Amerikaanse webshop Amazon is sinds 2014 actief in Nederland met een beperkt productaanbod van enkel(e) boeken. Voor het overige productaanbod konden Nederlanders sinds 2016 terecht bij een Nederlandstalige variant van de Duitse webshop.
Vandaag maakt Amazon bekend dat de Nederlandse variant is uitgebreid tot een volwaardige webshop, waarbij klanten toegang krijgen tot honderd miljoen producten uit meer dan dertig categorieën, waaronder boeken, cosmetica, computer, elektronica, games, kleding, muziek, sport en wonen.
Amazon claimt dat merken als Philips, Rituals, Friesland Campina, Hunkemöller en Scotch & Soda hun producten aanbieden via de webshop. Ook krijgen klanten toegang tot producten van internationale merken als Samsung, Bose, Mattel, Hasbro, Lego en Bosch.
De Nederlandse webshop is ook beschikbaar voor Belgische klanten en bedrijven.
Midden en kleinbedrijf
Via de webshop zegt Amazon Nederlandse organisaties kansen te bieden om hun producten internationaal makkelijk te verkopen en om de producten ook internationaal aan te bieden om zo meer klanten te bereiken. Om deze internationale verkoop te ondersteunen, biedt Amazon zijn verkooppartners toegang tot listing hulpmiddelen, veilig betalingsverkeer, promotionele ondersteuning en rapporten en analyses om de verkoop te verbeteren.
De organisatie zegt dat deze wereldwijde verkoop vooral interessant is voor het midden- en kleinbedrijf. ‘In 2019 verkochten bijna 225.000 midden- en kleine bedrijven gemiddeld elk voor meer dan honderdduizend dollar op Amazon wereldwijd. Die organisaties creëerde naar schatting al 1,6 miljoen banen wereldwijd. We hopen dat het Nederlandse bedrijven net zo goed zal vergaan’, aldus Roeland Donker, country manager bij Amazon.