Hotels maken steeds vaker gebruik van IT. Zo kunnen ze bijvoorbeeld gebruikmaken van software om reserveringen te beheren, om hun website te optimaliseren en om marketingcampagnes op poten te zetten.
Een van de manieren waarop hotels IT kunnen inzetten om hun bedrijfsvoering te verbeteren, is door gebruik te maken van Google Hotel Ads campagnes.
Wat is Google Hotel Ads?
Google Hotel Ads is een tool waarmee hotels gerichte advertenties kunnen laten zien aan gebruikers die op zoek zijn naar een specifiek hotel, of een hotel in een bepaalde stad of regio. De advertenties worden weergegeven wanneer een gebruiker op Google zoekt naar hotels in een bepaald gebied. Of wanneer ze zoeken op de hotelnaam of een hotel zoeken in Google Maps. In tegenstelling tot bij de klassieke advertentieoplossingen van Google is er geen optie om te kiezen op welke zoekwoorden de hotels verschijnen. Een ander verschil ten opzichte van klassieke advertenties is dat er meer gegevens worden getoond, zoals prijzen in een specifieke periode. Ook kunnen zoekmachinegebruikers eenvoudig boeken bij het hotel.
De logische keuze voor Google Hotel Ads
De meerwaarde van Google Hotel Ads voor hotels is dat ze hun doelgroep op een gerichte manier kunnen benaderen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld hun hotel in de kijker zetten bij gebruikers die geïnteresseerd zijn in hotels in een specifiek gebied. Door gerichte advertenties te tonen, is de kans groter dat gebruikers een reservering maken. Bovendien creëert Google Hotel Ads zichtbaarheid in een vroeg stadium van de klantreis: in de oriëntatiefase. Vaak heeft de gebruiker dan nog niet een website als Expedia of Booking.com gebruikt. Het staat hotels dus toe om gebruikers zo vroeg mogelijk in het proces te bereiken en om concurrenten voor te zijn. Bovendien liggen de kosten lager dan bij andere boekingsplatforms.
De werkwijze is heel eenvoudig. Hotels koppelen hun reserveringssysteem aan Google Hotel Ads, zodat Google weet welke kamers er beschikbaar zijn en tegen welke prijzen. Ook andere gegevens, zoals informatie van de hotelkamers, is door te geven aan Google door middel van een feed. Vervolgens gaat Google aan de slag en toont het aanbod voor hotelovernachtingen wanneer een zoekmachinegebruiker een hotel zoekt in de regio waar het hotel is gelegen. Technisch gezien is het uiteraard wel wat complexer, maar het inschakelen van een officiële partner als Adchieve zorgt voor een flinke ontzorging.
Andere manieren waarop IT hotels helpt
Naast Google Hotel Ads zijn er nog talloze andere IT-tools die hotels kunnen gebruiken om hun hotelbedrijf te verbeteren. Denk aan reserveringssystemen om reserveringen te beheren en om hun beschikbaarheid te managen. Ook kunnen ze gebruikmaken van software om hun financiën te beheren, zoals boekhoudprogramma’s. Daarnaast zijn er tal van marketingtools waarmee hotels hun online zichtbaarheid op punt kunnen zetten. Zo kunnen ze bijvoorbeeld gebruikmaken van e-mailmarketingsoftware om klanten te informeren over aanbiedingen en nieuwe diensten. En natuurlijk gaat een ruim deel van het IT-budget naar security, net zoals dat ook in andere sectoren het geval is.
Verder kunnen hotels gebruikmaken van tools om hun gasten tevreden te houden. Zo kunnen ze bijvoorbeeld beoordelingssites gebruiken om feedback te verzamelen van hun gasten. Denk ook aan tools voor gastenbeheer om de ervaring van de gasten te verbeteren. Bijvoorbeeld door het aanbieden van een persoonlijke service of door te werken met persoonlijke aanbevelingen. Eigenlijk kun je stellen dat een hedendaags hotel niet langer zonder dergelijke slimme tools kan. En dat hebben veel hoteluitbaters begrepen.