Ze kosten veel, we vinden geen medewerkers met de juiste skills en ervaring én we hebben moeite om ze te houden. Waarom jagen bedrijven dan toch nog altijd de fata morgana van het ideale interne it-team na als er zo veel problemen zijn om dat team effectief operationeel te krijgen en te houden in een bedrijf? Bovendien wijzen alle voorspellingen voor de komende jaren in de richting van it-modellen waarbij er meer expertise uitbesteed wordt.
De reden is eenvoudig: ict evolueert zo sterk dat enkel experten nog helemaal mee zijn, en dan nog enkel voor dat stukje waar zij zich in gespecialiseerd hebben. Maar laat die specialisten nu net de mensen zijn die aan de toeleveringskant zitten en niet intern in de kmo’s. Dat maakt het dus vanuit een bedrijf moeilijk om de juiste beslissingen omtrent ict te nemen. En toch moeten ze genomen worden, zeker nu de werkomstandigheden bij veel bedrijven plots gewijzigd zijn naar afstandswerken en de verkoop van de ene op de andere dag online moet gebeuren.
Huidige it-team
De ideale it’er in een doorsnee-kmo moet een kameleon zijn die alles kent. In het beste geval kan hij of zij deels specialiseren in bijvoorbeeld helpdesk of infrastructuur, maar wanneer zijn of haar collega afwezig is, moet er toch ook op andere it-fronten ingesprongen worden. Er is dus te weinig gespecialiseerde kennis aanwezig om de juiste beslissingen te nemen, omdat die gespecialiseerde kennis in normale omstandigheden ook niet nodig is. Maar een crisissituatie is natuurlijk geen normale omstandigheid. Dat blijkt ook in deze Covid-19-crisis.
We worden sinds een aantal dagen vanuit de overheid opgeroepen om thuis te werken. Thuis je laptop openslaan is één ding, maar op een veilige manier op de bedrijfsnetwerken inloggen en een voldoende stabiele infrastructuur ter beschikking hebben, dat is iets anders. Management en it moeten nu op korte tijd een aantal cruciale beslissingen nemen. Neem je de verkeerde, dan liggen je bedrijfsdata en die van je klanten misschien zomaar voor het grijpen. Of je medewerkers verliezen hun rendement omdat ze niet efficiënt van thuis uit kunnen werken. Bovendien worden zowel de it-medewerkers als het management nu overspoeld met e-mails waarin allerlei toepassingen, applicaties en services aangeboden worden om het werken op afstand mogelijk te maken. Snel beslissen is de boodschap.
Tijd is iets waardevols dat we momenteel niet hebben. Uitdagingen op het vlak van security nemen sowieso veel tijd in beslag en de helpdesks van bedrijven zijn in ‘business as usual’-tijden al overbevraagd. Wat met al die nieuwe vragen en situaties die er extra bijkomen?
Het mag dus niet verbazen dat managers en it-verantwoordelijken momenteel vooral vragen hebben over de manier waarop ze thuiswerktoepassingen en -infrastructuur veilig en efficiënt kunnen implementeren. Voor diegenen die deze hete aardappel tot nog toe telkens hadden doorgeschoven, betekent dat alle hens aan dek.
Zij die de digitale transformatie van de werkprocessen al eerder gestart waren, grijpen nu de kans om alle stappen versneld te implementeren.
Wat opvalt is de grote openheid waarmee medewerkers deze thema’s aankaarten en de grote bereidheid om er samen de schouders onder te zetten en op zoek te gaan naar gepaste oplossingen. Voor de crisis lag het soms moeilijk om de nood aan de digitale evolutie van de werkplekken duidelijk en bespreekbaar te maken. Niet iedereen was overtuigd van de meerwaarde. Die barrière is nu weggevallen. Iedereen werkt samen om snel tot de juiste oplossingen te komen.
Niets nieuws onder de zon
Eigenlijk zijn de uitdagingen waar bedrijven vandaag voor staan en de hiaten die ze vandaag moeten dichten, niet anders dan wanneer de wereld niet in crisis verkeert: uitdagingen op vlak van security, snelheid van respons, databeveiliging en privacy, beveiliging tegen spyware, malware, virussen, en kostenbeheersing van dit alles; het zijn de uitdagingen die bedrijven ook in tempore non suspecto opsommen. Alleen worden die challenges vandaag extra nijpend en kunnen ze op korte tijd een bedreiging vormen voor de bedrijfsprocessen en de volledige werking.
Bedrijven moeten in de eerste plaats beseffen dat ze niet alles kunnen weten en dat dit ook niet erg is. Ze moeten er dus voor zorgen dat ze een beroep kunnen doen op betrouwbare experten en partners die hen op korte termijn kunnen ontzorgen zodat alle medewerkers comfortabel van thuis uit kunnen werken, zonder zorgen over netwerkinstabiliteit of veiligheidsissues.
Laat die fata morgana van het ideale interne it-team dus voor wat hij is: een zinsbegoocheling die verdwijnt zodra je hem van dichtbij gaat bekijken.
Kris Van Haverbeke, regional sales manager mid-market Belux bij Dell Technologies