In elke oorlog zijn er winnaars en verliezers. De verliezers die kenden we al: de luchtvaart, reissector en de horeca om er een paar te noemen. Als winnaar wordt de digitalisering naar voren geschoven. Dat zal wel, maar wat is dat concreet? Wie wint echt?
‘We zitten in de grootste digitale training ooit’, zo omschrijft Steven Van Belleghem, spreker en expert in digitale marketing, de huidige en bijzondere lockdown. Die training is dan wel ‘on the job’. En het ziet er naar uit dat bepaalde sectoren nu en ook later zullen profiteren van de opgelegde digitalisering.
1. E-commerce
De (echte) winkels zijn nog even gesloten, dus wordt er volop via internet gekocht. Vooral de internationale e-shops als Amazon beleven gouden tijden. Van Amazon raakte onlangs bekend dat het honderdduizend extra krachten zocht om in hun magazijnen te gaan werken.
Er is veel sympathie, en terecht, voor Belgische e-shops. Belgen wordt aangeraden om te ‘winkelhieren’ zoals dat heet: lokaal te kopen. Al is dat niet altijd eenvoudig. Enerzijds om steeds te weten te komen of de winkels wel Belgisch is. Anderzijds is het ook niet eenvoudig voor de winkelier zelf. Zo gooide Colruyt Group een tijdje zijn Collishop dicht omdat het de bestellingen niet meer kon bolwerken.
2. Online meetings
Had Zoom in december nog tien miljoen gebruikers, dan zijn dat er vandaag tweehonderd miljoen. Nagenoeg elke thuiswerker (en dat zijn er erg veel) kwam de laatste weken in contact met Zoom, Teams, Webex of Hangouts.
Zoom kreeg de wind van voren, omdat het qua privacy-aanpak niet helemaal koosjer zou zijn. ‘Zoom is malware’, zo lieten experts zich ontvallen. Er doken berichten op over Zoombombing, maar dat kan allemaal de pret (nog) niet drukken.
3. Online meetings (bis)
Terwijl er veel aandacht gaat naar Zoom en co zijn er ook veel andere meeting tools. Denk aan Houseparty, een populaire toepassing voor privégebruik. Of aan apps en diensten zoals Roblox, waar mensen samen games kunnen bouwen en spelen. Of aan Twitch, de livestreaming videodienst van Amazon voor games (zie ook punt 9) of Mixer van Microsoft. Zelfs de ooit compleet afgeschreven virtuele wereld Second Life piekt in gebruik.
Deze nood aan virtuele ontmoetingen creëert ook mogelijkheden voor start-ups. Zo organiseert adviesbureau BDO vrijdag een virtuele jobdag. Die ontmoetingen doet het via het platform -livestream en chatsessies – van de Brusselse start-up Winch.
4. Agile
De coronacrisis kwam erg onverwacht en noopte bedrijven tot snelle digitale oplossingen. Van een snelle afhaal webshop voor een lokale winkelier tot een digitaal platform voor de multinational. Noodzaak aan flexibiliteit en wendbaarheid blijkt meer dan ooit.
5. Digitale boekhouding
Welke ondernemer rijdt in volle lockdown met zijn kaft vol papieren facturen en bonnetjes naar zijn of haar boekhouder voor de btw-aangifte?
De interactie tussen boekhoudkantoor en diens klant wordt nu meer dan ooit digitaal. Leveranciers van accountingsoftware melden een plotse stijging van het aantal boekhoudingen die wordt gedigitaliseerd. Bij Sage zagen ze op hun Cloud Demat-platform een toename van het aantal dossiers met minstens twintig procent.
6. Online-beleggen
Onlinebrokers hebben de voorbije maand een enorm aantal nieuwe klanten zien toestromen. Bij BinckBank bijvoorbeeld zijn deze maan tien keer meer beleggersrekeningen geopend dan in maart van vorig jaar. Concurrent KBC Bolero zag het aantal nieuwe klanten, volgens De Tijd, met 700 procent stijgen. Sommige buitenlandse spelers kunnen de toeloop zelfs niet aan en plaatsen nieuwe klanten zelfs op de wachtlijst.
7. Kantoor-hardware
Al die thuiswerkers die bijna letterlijk van de ene dag op de andere in hun eigen omgeving aan de slag moesten, waren daar natuurlijk niet op uitgerust. En dus ging de verkoop van bureaumateriaal en laptops de hoogte in. Maar helemaal door het dak gingen producten als webcams, monitors en headsets. Sommige zijn intussen onvindbaar.
8. Streamingdiensten
Dan hebben we het logischerwijs over Youtube en Netflix bij ons, die de kwaliteit van hun beelden moesten verminderen om een overbelasting van het netwerk te voorkomen.
Ook in het buitenland profiteren Amazon Prime-video en Disney+ van de lockdown. De lancering van Disney+ kwam voor het concern overigens mooi op tijd. Nu hun pretparken gesloten waren, kon hun streamingplatform een alternatief bieden.
9. Gaming
Van Fortnite en GTA tot Minecraft. Ook games en gaming platforms en bedrijven beleven drukke tijden. Denk hierbij aan Activision Blizzard, Take-Two Interactive, Zynga, Glu of Steam.
En denk aan het voorbeeld in Italië. De explosie in het internetverkeer kwam er niet door de thuiswerkers, maar wel door die Italiaanse kids die massaal thuiszaten en volop aan het gamen sloegen.
10. Big tech
Big will be big. Dat is misschien wel de grootste winnaar van de coronacrisis. Van Facebook en Whatsapp die in gebruik fel groeiden tot Apple die met zijn iPhone een soort van levenslijn biedt voor alle gebruikers in quarantaine. En Microsoft, Google en Amazon niet te vergeten.
En natuurlijk Alibaba uit China. Dat land kon als eerste de coronapandemie min of meer van zich afschudden. Met dank ook aan hun sterk geleid systeem. Alibaba is niet enkel big, maar ook Chinees, en dat helpt om als digitale winnaar uit de strijd te komen.