We zitten in een buitengewoon bijzondere periode. Naast de bedreiging voor de gezondheid en de grote onzekerheid die het coronavirus met zich brengt zijn er ook veel mooie initiatieven die loskomen. Het is niet verrassend dat ondernemend Nederland met allerlei creatieve aanbiedingen komt om het ongemak enigszins te verlichten. Hoe goed bedoeld ook, het maakt keuzes maken niet makkelijker.
Er is veel aanbod van software-oplossingen, al dan niet tijdelijk gratis, die de communicatie op afstand ondersteunen nu wij noodgedwongen veelal thuis moeten werken.
In korte tijd is iedereen gewend aan videocalling via één van de vele tools die hiervoor zijn. Door de tientallen tips & tricks gaat dit op het oog wonderbaarlijk goed. Ja, er zijn wat technische uitdagingen te overwinnen maar het werkt allemaal wel. Op deze manier is het mogelijk om met veel mensen tegelijk online te werken. Dat hebben ze niet overal in de wereld zo goed voor elkaar. Als bedrijven het nog niet in de gaten hadden dat de digitale ontwikkelingen veel te bieden hebben, komt dat door deze crisis wel in een versnelling. Naast communicatie op het werk is er ook veel aandacht voor online leren en in het bijzonder online academies.
Wat is een online academy?
Het is niet eenvoudig de verschillende termen en begrippen die hier gebruikt worden te vergelijken of te begrijpen. Een ‘online academy’ bijvoorbeeld, wat is dat nu eigenlijk?
Online lijkt duidelijk, je kunt er via een internetverbinding bij met je telefoon, tablet of laptop/pc. Academy is al lastiger, dat is een plek waar je ‘iets’ zou moeten kunnen leren of doen. Als het goed is betreft het een digitaal af te sluiten deel van een beschikbare eigen omgeving waar je passende content (aanbod) kan vinden. In het geval van een academy betreft het veelal een leeromgeving of lms (leer management systeem).
Toch is het vaak niet veel meer dan een landingpage waar je een training of opleiding kan vinden en vervolgens kan doorklikken. Als het meezit kom je dan direct bij de inhoud die je zoekt en kan je ook de training/opleiding boeken. Veel vaker is dit slechts de start van een proces.
Hoe divers is het opleidingsaanbod?
Een ander belangrijk aandachtspunt is wat het aanbod qua opleidingen nu precies is, voor wie het bedoeld is en waar het vandaan komt. Maakt de aanbieder zelf content of acteren ze als een ‘broker’ waarbij er slechts sprake is van een rol als doorgeefluik?
Het is cruciaal om vooraf te bedenken of je content wil voor het echt opleiden van je professionals op vakinhoudelijk gebied of dat het aanbod gericht is op ‘zelfontwikkeling en vermaak’. Met dit laatste is niets mis, maar dat maakt wel veel uit bij de selectie van de juiste aanbieder. Ik maak een duidelijk onderscheid naar vakinhoudelijke (diepgaande) content en vrij verkrijgbare content via de zoekfunctie in je browser. Voor het eerste zou ik wel willen betalen, voor de tweede naar alle waarschijnlijkheid niet.
De ene training voor zelfontwikkeling is de andere ook niet. Er zijn vele onderwerpen, neem bijvoorbeeld time management, waar een breed aanbod in te vinden is. Kwaliteit en consistentie zijn belangrijk, maar ook lastig te beoordelen. Er is geen uniform rating systeem om op inhoud te vergelijken. De beste garantie is om te kijken naar de achtergrond van de partij die het aanbod verzorgd. Hoe groot zijn zij, welke gebieden en markten dekken zij af en welk niveau bieden ze? Wat is het track record ten aanzien van het bijhouden en vernieuwen van het aanbod en welke afspraken kun je hierover maken?
Smaken verschillen
Ten slotte, zo veel mensen zoveel smaken. Zorg ervoor dat het aanbod dat je kiest zo divers mogelijk is in de digitale vorm. Er zijn veel verschillende leervormen te vinden in een digitaal format, e-learning, video’s, e-books, samenvattingen, virtuele oefenomgevingen, testen, proefexamens en (virtuele) bootcamps of opgenomen webinars. Iedereen heeft zo zijn of haar eigen voorkeuren. Probeer niet iedereen te pleasen, er is vast een grote gemene deler te ontdekken binnen de doelgroep. Focus daarop en vooral op een volledig geïntegreerd aanbod. Hiermee bedoel ik dat je passende content kan zoeken en vinden maar ook direct kan starten (eventueel na een goedkeuringsflow of betaling) vanuit hetzelfde platform.
Dat vraagt wel het een en ander van de oplossing, maar dat is het verschil tussen selfsupporting of dat je aan de achterkant een administratief circus moet optuigen om alles te coördineren en uit te zoeken. Daar gaan veel verborgen kosten in zitten die je eenvoudig kunt vermijden door aan de voorkant iets meer te investeren.