Het NSZ (Nationaal Syndicaat van Zelfstandigen) en de vakvereniging SafeShops.be hebben een nieuwe website opgericht die alle lokale winkels met een e-commerce-platform wil samenbrengen. WeAreLocal.be mocht al bijna 40.000 bezoekers verwelkomen.
Op Wearelocal.be staan reeds een duizendtal ondernemers vanuit alle sectoren. ‘Van bekende online-namen, over kleine nichewebshops tot bijvoorbeeld take-aways en horecazaken en zelfs ondernemers die enkel diensten leveren’, zegt Greet Dekocker van Safeshops.be. ‘Het is een interessante mix waar naast de grotere Belgische webshops ook kleinere, lokale ondernemers terecht kunnen met hun aanbod. De consument kan bewust kiezen voor de handelaar om de hoek die aan huis levert of voor een nationale speler.’
Wearelocal.be is ontwikkeld om de consument een optimale zoekervaring te bieden en wil meer zijn dan een platform dat koper en verkoper samenbrengt. ‘Als sector willen we ook naar de consument toe, voor wie de crisis eveneens gevolgen heeft, een signaal geven. We willen hen bedanken voor hun lokaal koopgedrag’ vervolgt Dekocker.
Recent onderzoek van NSZ geeft echter aan dat dertig procent van de ondernemingen een webshop heeft. Twintig procent verkoopt via sociale media zoals Facebook. De helft van de ondernemers was, voor de coronacrisis, niet bezig met een online-platform voor zijn zaak. ‘We willen echt iedereen die nog steeds actief is, de mogelijkheid bieden om zich in de kijker te zetten bij de consument. Naast Belgische webshops moeten ook ondernemingen die bv. enkel diensten leveren of leveringen aan huis doen of nog laten afhalen, aan bod kunnen komen’, zegt Christine Mattheeuws van NSZ.
De initiatiefnemers zijn ambitieus en zien het platform nog flink groeien. Mattheeuws: ‘Deze moeilijke periode bewijst meer dan ooit het belang van de lokale en digitale economie. Ondernemers én consumenten hebben, nu meer dan ooit, behoefte om elkaar digitaal te vinden.’