Maar al te vaak migreren bedrijven hun activiteiten naar de cloud zonder een duidelijke langetermijnstrategie. Maar een verkeerde strategie en consumptie kunnen desastreuze gevolgen hebben op het vlak van veiligheid en kosten.
Vandaag beginnen organisaties te beseffen dat ze de cloud anders moeten managen dan de klassieke it-infrastructuur. Ook dataprojecten ontsnappen niet aan deze regel en kunnen niet ‘enkel’ meer gedraaid worden door dataprofielen. Daarom pleit ik – door de lens van een dataconsultant – voor multidisciplinaire teams van cloud-experts.
Hoge factuur
Bedrijven die de deuren moeten sluiten na een torenhoge cloudfactuur zijn geen uitzondering. Ook bij ons bedrijf zijn we ooit voor een onaangename verrassing komen te staan. Voor één van onze dataprojecten waren we een virtuele machine vergeten uit te zetten net voor het weekend. Op maandag kregen we dan plots de rekening van vierhonderd dollar voorgeschoteld. Gelukkig hadden we controlemechanismes ingebouwd zodat de kosten niet verder zouden oplopen.
Een misvatting die we vaak zien, is dat bedrijven hun gegevens opstapelen zonder archivering, met alle financiële gevolgen van dien. Ook op het vlak van security kan het soms fout lopen. Uit gemakzucht lanceren sommige developers bijvoorbeeld een project in de cloud met de admin-rechten wijd open. De reden hiervoor is simpel: de data is niet op locatie en veel interne en externe gebruikers werken op het project. Uiteraard is zo’n aanpak absoluut niet aan te raden.
Er bestaan wel oplossingen om de cloudkosten beter te beheren, maar ze zijn vaak niet waterdicht. Azure heeft bijvoorbeeld een tool om de clouduitgaven te berekenen. Alleen kunnen de meeste bedrijven hun huidige en toekomstige verbruik moeilijk inschatten. Bovendien zijn de prijzen die door deze calculators worden gegeven vaak schattingen en geen duidelijke offertes. Andere oplossingen zoals Conveyor van de Belgische startup DataMinded helpen in zekere mate de gegevens beter te beheren, maar vragen nog steeds iemand met expertise achter de knoppen.
Team van specialisten
Wanneer je een project in de cloud opzet, heb je een team van specialisten nodig, een multidisciplinair team van onder andere developers, clouddeskundigen, cybersecurity-experten, financiële profielen en juristen. Als je ervan uitgaat dat wie je lokale infrastructuur beheert zich ook meteen goed zal voelen in de cloud, laat je de deur wijd open voor fouten. De meeste on-prem-vaardigheden moeten namelijk bijgeschaafd worden. Het goede nieuws is dat kennis zoals security, database management of monitoring, universeel is en dus – met de juiste training – makkelijk te polijsten is. Het slechte nieuws is dat het wat tijd kost.
Het ideale team bestaat dus niet enkel uit talenten die je dataomgeving goed kennen. Sommige van die talenten moeten ook kennis hebben van andere aspecten zoals security en financiën. Laat dataprofielen in eerste instantie doen wat ze het beste kunnen: development en de dataflux in stand houden. Andere profielen met kennis van it en business begrijpen de financiële complexiteit beter en kunnen bruggen bouwen naar de bestuurskamer. Die specialisten – of finops – kunnen, in nauwe samenwerking met de rest van het team, bijvoorbeeld ook controlemechanismen inlassen, uitgaven voorspellen en zo de cloudkosten in toom houden.
Begin kleinschalig
Een project in de cloud draaien, biedt heel veel opportuniteiten, maar brengt ook de nodige risico’s met zich mee. Het is daarom belangrijk om vanaf het begin de juiste mensen rond de tafel te brengen.
Wil je als bedrijf naar de cloud, begin dan eerst met een risicoloze businesscase en implementeer hem in samenwerking met de verschillende stakeholders (it, data, business). Plan feedbackrondes in met alle deelnemers zodat de teams op elkaar ingewerkt raken. Is die eerste case goed verlopen, plan dan een langetermijnstrategie. Zo ligt de weg naar de cloud volledig open.