De klanten van Telenet bellen ongeveer dertig procent meer met de vaste lijn dan voor de uitbraak van de coronacrisis. Dat heeft de Mechelse kabeloperator bekendgemaakt. Ook de toename in dataverbruik is spectaculair. De groei die Telenet over het vaste internetnetwerk normaal op een jaar ziet, zag de operator tijdens het eerste weekend van de lockdown op een dag.
Op 21 maart 2020, het eerste weekend van de lockdown, sneuvelde het record van het totale verkeer over het vaste internetnetwerk, met maar liefst 2,6 terabit per seconde. Dat wil zeggen dat alle internetgebruikers samen op één seconde tijd meer dan 2.600 gigabit downloadden op het kabelnetwerk. Begin 2020 werd de kaap van 2 terabit per seconde gehaald. Voor de stijging naar 2,6 terabit had Telenet pas op begin 2021 gerekend.
Het blijkt ook dat er de pieken in het internetverkeer meer afgevlakt werden; het blijft dus de hele dag door druk, vooral door streaming, videovergaderen, online-schoolwerk en het downloaden van games.
Op vrijdag 13 maart, de dag na de eerste persconferentie van de Veiligheidsraad en de aankondiging van de lockdown-maatregelen, belden we massaal naar mekaar. Met de vaste lijn werden die dag in totaal meer dan 4,8 miljoen gesprekken gevoerd, 65 procent meer dan op een normale weekdag. Goed voor gemiddeld vier telefoontjes per klant, dat is twee keer zo veel als anders. Ook via smartphone werd er duchtig getelefoneerd met 25 miljoen gesprekken of gemiddeld negen telefoontjes per gebruiker. Enigszins verrassend is dat we op 13 maart niet zozeer een piek in dataverkeer zien. De afgelopen jaren was dit nochtans dé graadmeter bij grote of belangrijke gebeurtenissen. We vonden het duidelijk waardevoller om elkaar te kunnen horen in deze bevreemdende tijden.
Ook de eerste dagen na 13 maart stond de telefoon roodgloeiend. Het vaste netwerk zag dubbel zo veel belminuten passeren. Mobiel was dat 35 procent meer. Vanaf donderdag 19 maart daalt het aantal gesprekken weer enigszins. Mobiel bellen zit sinds begin april nog steeds zo’n drie procent hoger dan normaal, met dagelijks gemiddeld zo’n vier tot vijf gesprekken per klant. Het verkeer op de vaste lijn ligt eind april nog steeds dertig procent hoger dan voordien. We bellen ook langer: gesprekken duren sinds de coronacrisis in ons land dubbel zo lang als vroeger. Vooral op zondag blijken we daar onze tijd voor te nemen, zegt Telenet.