Bedrijven gaan in de post-coronatijd versneld digitaliseren en innoveren. Dat wordt een een-tweetje tussen ict’ers en kunstmatige intelligentie. De ict-consultant moet die transformatie in goede banen leiden en wordt voorlopig niet weg-geautomatiseerd. Dat stelt futuroloog en oud-Intel-gediende Steve Brown. De schrijver van het boek ‘The Innovation Ultimum’ beantwoordt in het derde en laatste artikel van een reeks een vraag over de toekomst van de ict-consultant.
De vraag komt van ondernemer en bedrijfsadviseur Anton Dijkhuis. In een inleiding op zijn vraag laat het weten het volledig eens te zijn met Browns standpunt dat navigeren uit een crisis cruciaal is om te overleven. Daarbij houdt Dijkhuis rekening met de volgende uitgangspositie:
• Het midden en kleinbedrijf (mkb) vormt de ruggengraat van de economieën van veel landen;
• Ze missen de grote budgetten voor het inhuren van dure externe consultants of het in dienst nemen van eigen adviesteams;
• De volwassenheid van verschillende middelgrote en kleine bedrijven, in termen van business & it is matig tot middelmatig;
• Veel recente technische ontwikkelingen zoals artificiële intelligentie en blockchain kunnen relevant zijn, maar maken it-landschappen complexer;
• De snelheid van innovatie moet toenemen om relevant te blijven;
• Over het algemeen is business- & it-consulting een langzaam proces.
Dijkhuis’ vraag:
Wat is de toekomst van business- & it-consulting, wordt die ook geautomatiseerd en zo ja, hoe?
Ict-consulting
Browns antwoord: ‘De toekomst van it-consulting en bedrijfsadvies ziet er zeer rooskleurig uit. Zoals ik in mijn boek beschrijf, worden de komende tien jaar een periode van een enorme toename aan innovatie. Dit was al gaande voordat Covid-19 de wereld op zijn kop zette. We moeten het Corona-virus beschouwen als The Great Accelerator omdat de inspanningen voor automatisering en digitalisering dramatisch zullen toenemen als gevolg van de pandemie. Bedrijven moeten veel meer veerkracht in hun activiteiten inbouwen en stappen ondernemen om risico’s te beheersen en te verminderen.’
Als voorbeelden noemt Brown robots die niet ziek worden en autonome bestelauto’s die minder infecties bij zich dragen. ‘Bedrijven moeten ervoor zorgen dat hun volledige klantreis van begin tot eind digitaal is. Alles, van klantenwerving tot aankoop, vervulling en klantenservice. Ze moeten ervoor zorgen dat hun interne platforms honderd procent cloudgebaseerd zijn om de flexibiliteit te maximaliseren en werknemers in staat te stellen op afstand te werken wanneer dat nodig is.’
Minder kantoren
Hij verwacht dat de behoefte aan kantoorruimte zal afnemen. ‘We hebben zojuist bewezen dat veel mensen thuis net zo goed kunnen werken, en eersteklas kantoorvastgoed wordt meer en meer als geldverspilling gezien. Bedrijven zullen premium tools voor samenwerking op afstand ontwikkelen. En al deze nieuwe digitale infrastructuur moet goed onderhouden, betrouwbaar en veilig zijn. Ict’ers zullen hun werk moeten doen.’
Brown: ‘Aangezien elk land op aarde nu met een recessie te maken heeft, moeten leiders plannen maken om te navigeren en zichzelf uit de recessie te katapulteren. De enige manier om dat met succes te doen, is door te investeren en te innoveren. Technologie-innovatie – met behulp van ai, blockchain, sensoren, 5G-netwerken, augmented reality en autonome machines – zal centraal staan in deze inspanningen. It-afdelingen (of als uw bedrijf te klein is om on-premises it te hebben, uw it-leveranciers) zijn strategischer dan ooit geworden.’
‘Als je een it-manager bent, neem dan contact op met je leidinggevenden en help hen te begrijpen hoe it een strategische partner kan zijn. Mijn boek kan helpen om dat goed uit te leggen. Wees duidelijk in wat u kunt betekenen om de organisatie uit de recessie te halen. Wees een belangrijk onderdeel van de oplossing voor leidinggevenden en directie en zorg dat ze ict zien als meer dan alleen een kostenpost.’
Wordt de ict-consultant weg-geautomatiseerd?
Brown: ‘Dan het antwoord op het laatste deel van uw vraag: zal it-consulting ooit worden geautomatiseerd? Als u uw werk goed doet, automatiseert informatietechnologie veel bedrijfsprocessen en verhoogt het menselijk talent in uw organisatie door hun capaciteiten te vergroten. Maar het werk van ict-professionals zal waarschijnlijk niet snel worden vervangen door machines.’ Brown schetst dat tools ‘gewoon veel beter worden’, maar dat mensen die ontwikkelingen in goede banen blijven leiden.
Brown: ‘Veertig jaar geleden schreven mensen nog code in low-level-machinecode of assembleertaal. In de loop van de tijd evolueerden programmeertalen, verbeterden compilers, werden tools geavanceerder, zijn bibliotheken aan ontwikkeltools gebouwd en zijn samenwerkende, visuele programmeeromgevingen de norm. De volgende stap in deze evolutie in tools is de toevoeging van kunstmatige intelligentie. Code genereren wordt een gezamenlijke oefening tussen de menselijke programmeur en kunstmatige intelligentie. De mens heeft de controle, geeft de visie en begeleidt het hele proces, maar de kunstmatige intelligentie zal de programmeur ondersteunen en het grove werk doen. Samen schrijven ze code.’
Hij verwacht dat programmeeromgevingen van de toekomst kunnen verschuiven van tekstinterfaces naar meer object-georiënteerd met gebaren- en spraakinterfaces: ‘vooral als we ons verplaatsen naar ruimtelijke computeromgevingen. Het is een opwindende tijd om in de ict te werken.’
Big data of data-minimalisatie?
Dit is het derde en laatste artikel in een serie waarin futuroloog Steve Brown rondom de publicatie van zijn boek ‘The Innovation Ultimatum’, vragen van Computable-lezers beantwoordt.
Brown schreef zijn boek omdat hij zich realiseerde dat technologie nu sneller vooruitgaat dan het vermogen van managers, politici en leidinggevenden om te begrijpen hoe die technologie bedrijven en organisaties verandert. ‘Dit boek is voor hen, om hen te helpen de juiste vragen te stellen over hoe technologie kan worden gebruikt om innovatie naar activiteiten, productontwikkeling en klantenservice te leiden.’
In het eerste artikel van deze reeks beantwoordde hij de vragen van beveiligingsspecialist Maria Genova. Zij vroeg zich af of data-minimalisatie belangrijker wordt dan big data nu consumenten steeds kritischer zijn op privacy en beveiliging van hun gegevens.
Ook beantwoorde Brown vragen over de de verdienmodellen van techreuzen als Facebook en Google die ‘gratis’ diensten bieden in ruil voor privé-data.