De van oorsprong Zweedse fintech Klarna is ook beschikbaar in België. Het bedrijf biedt oplossingen aan e-commerce-spelers om klanten uitgesteld te laten betalen. Onder meer H&M, A.S. Adventure en Omoda gaan met het bedrijf in zee.
In het bestelproces kan de klant ‘Klarna’ als betaalmogelijkheid selecteren. Als hij zijn bestelling heeft gedaan, maakt hij een Klarna-account aan. Na de voltooiing van de bestelling krijgt hij een e-mail met betaalverzoek. Het bedrag wordt toegevoegd aan het openstaande bedrag in het Klarna-account van de klant. De klant betaalt daarna via de site van Klarna of de Klarna-app.
Klarna is al meer dan tien jaar beschikbaar in Nederland en maakt nu de overstap naar België.
‘Consumenten verwachten gemak, een snelle check-out en geen extra kosten’, zegt Wilko Klaassen, Klarna-directeur van België en Nederland. ‘Is dit niet op orde, dan worden aankopen vaak niet afgerond. Ook zijn steeds minder consumenten bereid om al te betalen voor iets dat misschien nooit geleverd wordt of niet aan de verwachtingen voldoet. Om deze reden werken steeds meer verkopers in Nederland met Klarna samen. Onze klanten die ook actief zijn in België vroegen ons al langer wanneer we ook daar zouden lanceren.’
Klarna werd in 2005 in Stockholm opgericht en is een van de grootste fintech-spelers van Europa. Het heeft zo’n drieduizend werknemers en is actief in zeventien landen. Het bedient zo’n 85 miljoen consumenten en werkt wereldwijd samen met 200.000 retailers, waaronder Ikea, H&M, Adidas, Levi’s, Ticketmaster en Nike.