Het wordt steeds duidelijker dat de wereld na Covid-19 niet weer wordt zoals die was. Verschillende experts en wetenschappers denken dat het coronavirus ons leven op vele manieren zal beïnvloeden, zelfs als alles weer ‘normaal’ is.
Bedrijven als Twitter en Square hebben aangekondigd volledig over te stappen op thuiswerken. In Engeland en Spanje wordt voorzichtig gesproken over invoering van het basisinkomen. Er zijn mensen die denken dat we publieke instellingen, zoals het onderwijs en de zorg, zullen herwaarderen via hogere beloningen en minder werkdruk. Wat er ook gebeurt, ook deze crisis zal fungeren als katalysator voor verandering en nieuwe kansen.
Innovatie noodzakelijk
Deze veranderingen en kansen komen niet als een verrassing. Tijdens andere crises zagen we een soortgelijke ontwikkeling. Waar sommige bedrijven ten onder gingen, grepen andere hun kans. Apple nam tijdens de dot-com bubble bijvoorbeeld een bewonderingswaardige gok. Waar andere bedrijven zich klaarmaakten voor een recessie en sneden in de kosten, besloot Apple het r&d-budget te verdubbelen. Twee jaar later trad Apple met de iPod toe tot de voor hen onbekende muziekmarkt. Een jaar na de iPod brachten ze iTunes uit. Apple werd een enorme disrupter in de muziekindustrie en kreeg 75 procent marktaandeel. In de crisis van 2008 verhoogde Apple het jaarlijkse r&d-budget nog een keer, ditmaal met meer dan driehonderd miljoen dollar per jaar.
In de drie opvolgende jaren introduceerden ze de iPhone, de App Store en de iPad. Apple is een prachtig voorbeeld van een bedrijf dat durft te vernieuwen in tijden van een crisis. Waar anderen tijdens een crisis bezuinigen, kunnen degenen die lef tonen hun achterstand inhalen of juist een voorsprong pakken. Dit blijkt ook uit een onderzoek van McKinsey. Bedrijven die tijdens de financiële crisis hun focus op innovatie behielden, presteerden tijdens de crisis tien procent beter en na de crisis dertig procent beter dan het marktgemiddelde.
Ook tijdens de Covid-19-crisis is het de vraag welke leiders vooruitkijken en durven te investeren. Facebook deed in april en mei al meer dan 5,5 miljard aan investeringen. Mark Zuckerberg zei tijdens deze aankondiging: ‘Ik heb altijd geloofd dat een crisis het moment is om te blijven investeren en te bouwen aan de toekomst. Als de wereld snel verandert, hebben mensen nieuwe behoeften en dat betekent dat er meer nieuwe dingen moeten worden gebouwd.’ Toch zijn er weinig directies die durven te investeren in innovatie als de economie hapert. Bij de meeste bedrijven ligt de focus op kosten besparen, risico’s inperken en wachten tot het allemaal wat duidelijker wordt. Het lijkt alsof directies naar concullega’s kijken en denken: ‘Zij bezuinigen op hun uitgaven, wij kunnen maar beter hetzelfde doen.’ Hierdoor wint kortetermijnveiligheid het van de kansen op lange termijn.
Belang innovatieproces
Indien organisaties in innovatie willen investeren, is het belangrijk dat ze goed kijken naar het interne innovatieproces. Indien er geen gestructureerd proces is, doet men er goed aan om deze te ontwikkelen. Bij de ontwikkeling van een innovatieproces is het belangrijk om te kijken wat voor talent er rondloopt. Er bestaat namelijk een grote kans dat zich ook onder jouw medewerkers digitale talenten bevinden. Mensen die geïnteresseerd zijn in allerlei digitale toepassingen, hebben vaak goede ideeën voor verbetering van de klantbeleving of interne operationele zaken. En met wat hulp van externe experts kunnen deze medewerkers gestimuleerd worden om toepassingen te bedenken en succesvol uit te voeren. Zorg er daarom voor dat iedere medewerker weet dat er nieuwe ideeën nodig zijn. Stimuleer dit door ze bijvoorbeeld naar conferenties te laten gaan.
Indien er ideeën zijn die als kansrijk worden gezien, is het verstandig deze uit te werken in een plan. Hoewel dit plan gestructureerd moet zijn, mag dit niet ten kosten gaan van de creativiteit en flexibiliteit. Agile werken is immers noodzakelijk, omdat ideeën op deze manier efficiënt en snel kunnen worden bijgeschaafd. Vervolgens kan men starten met de ontwikkeling van werkende prototypes, die ze kunnen voorleggen aan de eindbeslissers binnen de organisatie. Maak het beoogde eindresultaat in een vroeg stadium zo visueel mogelijk en breng de nieuwe werkelijkheid zo goed mogelijk naar voren in een werkende proefopstelling. Op deze manier ziet het management in één oogopslag wat de nieuwe innovatie kan betekenen voor de organisatie.
Testen
Zodra het werkende prototype goed is bevonden, kan de innovatie verder worden getest. Dit is bijvoorbeeld te realiseren door het uit te testen bij een bestaande klant. Vaak vinden klanten dit interessant en willen hierdoor graag meewerken aan een experiment dat kleinschalig wordt uitgevoerd. Hierbij is het belangrijk om helder te hebben wanneer een idee levensvatbaar is. Op deze manier kun je snel en met weinig verlies afscheid nemen van ideeën die geen toegevoegde waarde hebben.
Kortom, juist in tijden van crisis verandert de wereld het snelst. Het is daarom belangrijk dat ondernemers nadenken over hoe ze hun innovatieproces kunnen verbeteren. Op deze manier kunnen ze hun huidige positie op de markt behouden of verbeteren voor de toekomst. Bovenstaande tips kunnen daarbij helpen. Het gaat dan ook niet alleen om het bedenken van nieuwe diensten en producten. Innovatie kan ook bestaan uit het verbeteren van wat je vandaag al hebt of doet. Als je niet in staat bent om meerwaarde te bieden, loop je het risico dat producten of diensten niet meer actueel zijn en klanten weglopen. Als de behoefte van de klant verandert, is het belangrijk dat je op tijd met hun wensen mee verandert. Nadenken over de toekomst is daarom niet alleen luxe, maar een noodzaak.