De twee Instagram-oprichters Kevin Systrom en Mike Krieger lanceren onder de naam Artifact een soort TikTok voor tekst, Dankzij kwistig gebruik van artificiële intelligentie (ai) stelt de app snel vast welke online-artikelen de gebruiker het meest boeien. Meer dan het vroegere Google Reader leert Artifact zich aan te passen aan iemands voorkeuren.
De app wil verder gaan dan een slim algoritme. Artifact krijgt ook trekjes van een sociaal medium mee. De eerste versie bevat de mogelijkheid artikelen met vrienden te delen en nieuwe content te ontdekken waar anderen over praten. De ontwikkelaars willen verder op dit pad gaan waardoor Artifact in de buurt van Twitter komt.
De app (iOS en Android) die thans nog in beta is, wil lezers nieuws en informatie van een behoorlijke kwaliteit voorschotelen. De feed bestaat in zijn huidige vorm uit populaire artikelen van uitgevers. Volgens The Verge variëren deze van toonaangevende nieuwsmedia tot kleinschalige blogs over niche-onderwerpen. Artifact zal wel een zekere curatie toepassen om de kwaliteit te borgen. Niet alle media zijn van een plaats verzekerd. Het systeem probeert ook berichten te verwijderen die overduidelijk gericht zijn op de promotie van onwaarheden. Verder wil Artifact voorkomen dat iemand in een bubble raakt en zo eenzijdig beeld van de wereld krijgt.
De app is gratis. Na aanmelding komen gebruikers op een wachtlijst.