Delhaize krijgt als een van de eerste retailers een 40-Gigabit-glasvezelverbinding. Voor leverancier Eurofiber is het de krachtigste ‘dedicated glasvezel’-aansluiting die ooit in België is aangelegd. Met deze eigen private weg naar de cloud kan de supermarktketen verder digitaliseren en naar de cloud gaan.
Op middellange termijn is het de bedoeling om zelf geen datacenters meer te hosten, maar gebruik te maken van een datacenter in de cloud. Tevens kan Delhaize de eerste stappen zetten op weg naar realtime-retail. Zo valt te denken aan ‘slimme’ winkelrekken die doorgeven wanneer producten niet meer voorradig zijn en moeten worden aangevuld. Ook ontstaan allerlei mogelijkheden tot monitoring van vriesmeubelen en andere apparatuur waardoor minder energie wordt verspild.
Eurofiber is in België al op veel bedrijvenparken actief. Onlangs kondigde het bedrijf aan dit jaar nog eens 140 bedrijvenparken met een potentieel van ruim negenduizend bedrijven extra aan te sluiten op ‘dedicated glasvezel’. Petra De Sutter, minister voor Telecommunicatie, constateert dat de aanleg van glasvezel stilaan in een stroomversnelling raakt. Volgens haar is dat hard nodig want amper een vijfde van de gebouwen heeft een glasvezelverbinding. In Europa is dat gemiddeld de helft. De Eurofiber Groep is actief in België, Duitsland, Frankrijk en Nederland. Samen met Proximus zit het in Unifiber.