Hoe haal je uit big data de juiste informatie en hoe zet je deze info vervolgens binnen je bedrijf in? Dat is het speelveld van de startup Tengu.
De startup Tengu wil bedrijven van data-willing naar data-driven krijgen. ‘We vergelijken ons systeem met leren fietsen’, geeft Thomas Vanhove, één van de founders van Tengu aan. ‘Je bent niets aan enkel een fiets. Wil je er voordeel uit halen, dan leer je het best fietsen. Hetzelfde is nodig om op dagelijkse basis datagedreven beslissingen te nemen. Wij willen dit proces opstarten bij bedrijven. Onze DataOps-interface helpt bedrijven om hun data in kaart te brengen en zorgt dat ze van big data naar smart data gaan.’
‘Het gaat om een volledig uitgewerkt traject, waarbij we vertrekken van een stukje consultancy en onze automatisatie-engine het unieke puzzelstukje vormt. Daarbij mikken we op twee sectoren: de retail- en de verzekeringssector. Zo brengen we het klantgedrag in kaart en leggen we hun drijfveren bloot. We werken een stuk rond profilering, waar we sterk in zijn. Hoe meer data, hoe groter de kans op slagen. Die data komt overigens van heel wat verschillende plaatsen, zowel intern als extern’, geeft Vanhove aan.
Gefaseerde aanpak
Bij Tengu pakken ze projecten in drie grote fases aan. ‘We beginnen met het uitwerken van een case, waarbij we binnen de twee weken operationeel zijn. Dat is eigenlijk een voorsmaakje van de mogelijkheden die we kunnen bieden. Vervolgens gaan we voor een vaste basisprijs aan de slag met de outsourcing van een data-omgeving. Hier zitten geen verborgen addertjes onder het gras. Wij beschouwen dit als een tijdelijk gegeven om een bepaalde kennisoverdracht over te brengen. Op langere termijn kunnen de klanten zelf met ons platform aan de slag gaan. We evolueren dus naar een platform-as-a-service. Zo moeten er minder manuele handelingen gebeuren, wat de kosten drukt en de klanten zelfredzaam maakt.’
De startup is nu zo’n drie jaar bezig en is een spin-off van de Universiteit Gent en Imec. ‘Zelf ben ik zo’n vijf jaar geleden met het platform begonnen. Ik heb het geschreven om te gebruiken tijdens mijn doctoraat. Al snel begon het platform zijn eigen leven te leiden. Eerst gingen er andere onderzoekers mee aan de slag en door de connecties van de universiteit met het bedrijfsleven, kwamen er ook vragen uit de industrie. In 2016 zijn we met Tengu dan officieel van start gegaan. Ondertussen zijn we met acht, inclusief mezelf en de co-founder Gregory Van Seghbroeck.’
Europees schalen
Momenteel is Tengu nog een Belgisch verhaal, maar vanaf dit jaar wordt er ook gekeken naar de Europese markt. ‘Meer en meer bedrijven praten over onze oplossing en we krijgen dan ook steeds meer vragen naar onze dienstverlening. Voor ons is een must om in Europa een leidinggevende rol te spelen. Dit jaar werken we naar een break-even point, dit zou net na de zomer moeten lukken. We hebben ondertussen ook driehonderdduizend euro bij een business angel opgehaald, dat we gaan inzetten voor marketing en sales’, werpt Vanhove een blik op de toekomst. ‘Wij spelen op de Europese markt en zijn daar één van de weinige spelers. De meeste rechtstreekse concurrenten zitten in de VS. De Europese markt is consultancy gedreven en consultancybedrijven zijn dan ook de grootste concurrenten.’
De unieke eigenschappen van Tengu zijn duidelijk. ‘De snelheid waarmee we werken, ligt hoger dan bij de concurrentie. We kunnen veel sneller werken omdat onze processen worden geautomatiseerd door onze unieke oplossing. Zowel Gregory als ik hebben beiden een doctoraat, dus hebben we academische kennis die we ondertussen kunnen combineren met praktijkervaring. Samen met onze klanten kunnen we zo iets unieks uitdenken. We zorgen voor maatwerk, maar wel met snelheid. Onze belangrijkste doelstelling is data tot leven brengen en bijkomende waarde scheppen. Daarvoor combineren we interne en externe databronnen. We zorgen ervoor dat mensen efficiënter kunnen werken. Wij geven een data-analist onmiddellijk de juiste data, zodat er veel meer snelheid is te maken’, geeft Vanhove aan.
Momenteel is Tengu nog een startup, maar ze gaan wel langzaamaan naar de scale-up-fase. ‘Op dit moment staat de basis er, maar nu moeten we gaan doorgroeien. We botsen daarbij niet op onoverwinnelijke hordes. We hebben de taken onderling verdeeld binnen de onderneming en iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen takenpakket. In de beginfase was dat wel wennen, maar we vullen elkaar voor een stuk aan’, besluit Vanhove.