In Brugge is het eerste boekhoudkantoor waar alles online verloopt van start gegaan. Burotim richt zich op ondernemers die zo weinig mogelijk tijd aan hun boekhoudkundige administratie willen besteden.
Burotim is een spin-off van het boekhoudkantoor Inslegers Accountants & Belastingconsulenten. Potentiële klanten kunnen zich aanmelden op de website om precies te laten berekenen hoeveel de vaste maandelijkse kost van de boekhouding zal bedragen. Daarvoor vullen ze het aantal aankoop- en verkoopfacturen per jaar in, hoeveel personeelsleden er in dienst zijn, of je je btw-aangiften maandelijks of om de drie maanden doet en de rechtsvorm van het bedrijf. Vervolgens ontvangen ze een offerte, met een aantal opties en keuzemogelijkheden.
Het is ook niet meer mogelijk om documenten op papier naar het boekhoudkantoor te brengen of op te sturen. Ze hoeven zelfs niet meer bewaard te worden nadat ze geüpload zijn. Het boekhoudkantoor werkt met BilltoBox, dat erkend is om facturen en andere documenten wettelijk digitaal te bewaren. Het systeem zet ook de betalingen klaar op de vervaldag. De gebruiker kan die laten doorgaan met elk toestel dat internetverbinding heeft, dus ook de smartphone.
Advies inwinnen of vragen stellen, verloopt bij voorkeur via videobellen of e-mail. Klanten die dat absoluut willen mogen ook bellen of langskomen. Door de tijdwinst van online-werken, heeft Burotim meer tijd voor dienstverlening met een hogere toegevoegde waarde, zegt het bedrijf.
‘Consumenten en bedrijven doen steeds meer online en er is geen reden waarom dat ook niet voor boekhouding en fiscaal advies kan’, zegt directeur Tim Inslegers. ‘Onze klanten moeten zich minder bezighouden met hun boekhouding en aangiftes, waardoor ze meer tijd hebben voor hun zaak, gezin en hobby’s.’
UPDATE: Ondertussen laat Tom Dewaele van www.onlineboekhouders.be weten dat zij ook al volledig digitaal werken. En wel sinds 2017.