Uiteraard kun je nog steeds op restaurant gaan, maar dat de thuisbezorgd-markt een spectaculaire groei kent, is een vaststaand feit. Meer en meer horecazaken springen op de trein en beginnen met het leveren aan huis via één of meerdere van de talrijke spelers op de markt. De start-up Deliverect zorgt ervoor dat dit bestelproces gestroomlijnd loopt en dat alle online bestellingen netjes in de kassa komen.
Zhong Xu en Jan Hollez zijn de twee oprichters van de start-up. ‘Met Deliverect bieden we een online channelmanager aan voor restaurants. Wij zorgen ervoor dat een horecazaak al zijn online en bezorgplatformen kan beheren op één platform. Heel wat restaurants halen ongeveer 30 procent van hun omzet uit het bezorgen van eten, denk daarbij aan Ubereats, Deliveroo en ga zo maar door, dus dit wordt steeds belangrijker. Wij connecteren de systemen van deze spelers met het kassa- en backoffice systeem van de klant. We vormen zo eigenlijk de gateway tussen de bezorgdiensten en de kassa. Zo sparen ze heel wat manuele handelingen uit en het is trouwens ook fiscaal verplicht. Vandaag de dag doen nog heel wat restaurants het ingeven van de bestellingen manueel, maar bij een stevig volume is dit quasi onhaalbaar’, geeft Xu aan.
Mondiaal groeien
De startup is ondertussen België al ontgroeid en schrijft momenteel aan een Europees verhaal. ‘We zijn momenteel actief in zowat alle hoofdsteden in Europa. We koppelen zowat alle mogelijke bezorgdiensten en kassasystemen op de markt. Binnen dit en een jaar willen we ook in andere continenten aanwezig zijn. Momenteel zijn we met zestien medewerkers en tegen het einde van het jaar willen we dit aantal optrekken tot veertig. Dit, om onze groei te ondersteunen.’
De ondernemers, die recent drie miljoen euro wisten op te halen en Smartfin en Newion Investments mee aan boord kregen, zijn met Deliverect niet aan hun proefstuk toe. ‘Het is inderdaad ons tweede bedrijf dat we samen hebben opgericht. Eerder hebben we al succesvol Posios opgericht en in 2018 verkocht aan Lightspeed. Pas in de zomer van 2018 zijn we effectief gestart met Deliverect. We zagen dat er een nood was aan een interface en dat deze niet aanwezig was. Wij willen restaurants dan ook dé tool bieden om de online food delivery te managen’, geeft Xu mee.
Efficiëntieslag voor horeca
In Europa ziet Xu momenteel weinig soortgelijke spelers, maar in de Verenigde Staten zijn die er wel. ‘Het idee mag dan simpel zijn, de uitvoering is dat niet. Je moet partnerships afsluiten met de delivery partijen enerzijds en anderzijds moet je ook kassasystemen aan boord krijgen. Vervolgens moet je die flows ook optimaliseren, waardoor ze makkelijk bruikbaar zijn voor de horecaondernemer. Die ondernemer wint door met Deliverect te werken heel wat tijd. De foutenlast daalt spectaculair en aangezien het om een automatische interface gaat, spaart hij ook heel wat kosten uit. Bovendien zorgen we voor een significante omzetstijging want de ondernemer kan meerdere kanalen inschakelen en zelfs onder meerdere brands verkopen’, geeft Xu enkele voordelen aan.
Zelfsturende teams
Financieel kwam er recent een fikse injectie, maar het rekruteren en vinden van talent blijft een aandachtspunt. ‘Dat is bij elke startup een uitdaging. Een andere challenge die we onszelf hebben opgelegd, is dat we een organisatievorm wensen uit te bouwen met zelfsturende teams en zonder silo’s. Onze teams hebben de volledige autonomie over wat ze doen en dat willen we ook behouden bij verdere groei.’
Het verdere potentieel van Deliverect is volgens de heren enorm. ‘We zitten in een groeimarkt die vier jaar geleden nog niet bestond. Momenteel hebben we in Europa elke grote bezorgpartner aan boord en dat maakt ons ook uniek. Ook horecazaken kunnen zo makkelijk over heel Europa schakelen. De markt groeit jaarlijks met 20 procent, dus er zijn kansen bij de vleet. Het is aan ons om die te grijpen’, besluit Xu.