Twee trends zullen de komende jaren de it-wereld mee domineren. Maar dé trend die velen verwachten – en die nu vaak als hype opduikt – komt blijkbaar veel trager opzetten.
We halen de mosterd bij het recente onderzoek van Whitelane Research dat de top 300 van de grootste bedrijven in Europa ondervroeg. Op basis daarvan ontdekte het bureau, dat zich specialiseert in onderzoek rond outsourcing, deze twee significante it-trends in België en in Europa.
Trend 1. Public cloud
De public cloud is niet nieuw, maar komt blijkbaar nu pas echt opzetten bij eindklanten. ‘De public cloud wordt door klanten in Europa erg gewaardeerd’, weet Jef Loos van Whitelane Research. ‘Veel leveranciers die de public cloud ondersteunen, doen het namelijk goed inzake klantentevredenheid’, stelt hij vast.
In de Europese lijst van outsourcers, die over alle domeinen goed scoren, zitten partijen die het gebruik van cloudtechnologie prominent in hun aanbod plaatsen. ‘Ik denk dan uiteraard aan de echte cloudspelers zoals Microsoft, Google en AWS. Maar ook aan de nieuwe generatie van outsourcers als TCS, HCL en Accenture die de public cloud omarmen’, weet Loos.
De zogenaamde legacy spelers als IBM, DXC hebben het volgens hem moeilijk. ‘Zij hebben nog vaak de neiging om hun eigen datacenter en cloudinfrastructuur naar voren te schuiven. Ze pushen de public cloud niet. Maar ze zullen dit toch moeten loslaten. Hun klant wil, althans toch voor een deel, sowieso naar de public cloud’, zo voorspelt hij.
In België gaat het in de transitie naar de public cloud overigens een stuk trager. Een speler als Google heeft bijvoorbeeld momenteel nog te weinig klanten in België om opgenomen te worden in het Belgisch luik van het Whitelane rapport. ‘Een uitzondering in ons land is Microsoft. Hun cloudaanbod wordt gretig afgenomen. Maar ook hier speelt dat conservatieve karakter wel een rol, want veel bedrijven waren vroeger ook al klant bij Microsoft. Enkel het model, naar de cloud dus, is aangepast. De leverancier niet.’
Whitelane staat met zijn bevinding overigens niet alleen. Ook it-gebruikersorganisatie Beltug zag in hun recente marktonderzoek de sterke groei van cloudtoepassingen in ons land als één van de meest opvallende conclusies.
Trend 2: Agile
Een tweede zeer belangrijke trend bij veel bedrijven is het gebruik van agile. We hebben het hier over een aanpak, en agile is ook een vlag die veel ladingen dekt. Methodieken die binnen het agile-spectrum vallen zijn onder andere: DSDM, (R)UP, Extreme Programming (XP) en wellicht de bekendste: Scrum. In menig bedrijf duiken vandaag bijvoorbeeld scrum masters op.
52 procent van de Belgische bedrijven gebruikt vandaag al agile methodes, terwijl 33 procent dit van plan is. Enkel manufacturing loopt voorlopig nog een beetje achter. ‘Maar ook daar gaat het gebruik fors toenemen’, voorspelt Loos.
Agile laat bedrijven toe om snel en wendbaar te werken, op het vlak van softwareprojecten of voor transformatie in het algemeen. Toch heeft Jef Loos ook een waarschuwing in dit opzicht. ‘Veel leveranciers vinden dat hun klant in gebreke blijft in zijn capaciteiten in transition & change managment. De helft van de leveranciers vindt hun klanten op dit vlak bijvoorbeeld eerder immatuur.’
3. De eerder overhypte trend: artificiële intelligentie
Waar al heel veel over geschreven en gezegd is, maar blijkbaar minder gedaan wordt, blijkt artificiële intelligentie of ai. ‘Dit is niet de grote trend die velen er van maken’, oppert Loos. ‘Zowat één bedrijf op drie maakt vandaag gebruik van kunstmatige intelligentie en wil dit nog meer doen. Maar anderzijds heeft 38 procent geen plannen met ai. Je merkt toch dat bedrijven hier veel meer de boot afhouden.’
Er zijn evenwel grote onderlinge verschillen. Zo is de financiële sector dé sector met de meeste realisaties in kunstmatige intelligentie: 64 procent van de bedrijven in de banksector maakt er reeds gebruik van én wil er ook verder in investeren. Maar daar staat tegenover dat slechts 5 procent van de organisaties uit de publieke sector er gebruik van maakt.
De leveranciers spelen hier eveneens een rol. ‘De meeste leveranciers zetten ai ook niet echt op de kaart.’ En ook zelfs de actieve sectoren houden eerder de boot af. ‘Banken zien bijvoorbeeld wel een duidelijke meerwaarde in het gebruik van ai, maar ze zitten vaak nog in een comfortabele financiële positie waardoor ze nog niet echt de nood voelen om volop de kaart van ai te trekken’, besluit Loos.