Tijdens de veertiende BeCommerce Awards is Veepee (het vroegere Vente-Exclusive) uitgeroepen tot beste Belgische webwinkel.
Veepee werd beloond voor zijn sterk alternatief op e-commerce-markten en zijn bewezen staat van dienst in de e-commerce-sector. Uiteindelijk haalde het bedrijf het voor de andere genomineerden: Klium, myCar.be, Ethias, Kazidomi.
Was de Special Public Award voor Veepee, de Special Jury Award was voor gezonde kruidenier Kazidomi. De vijf genomineerden werden geïnterviewd door de jury. Op basis daarvan koos de jury de uiteindelijke winnaar.
Voor de veertiende editie werden de BeCommerce Awards helemaal hervormd. De vroegere zesentwintig categorieën werden herleid tot dertien. Ook nieuw is dat tien van deze categorieën door zowel jury (50 procent) als publiek (50 procent) werden beoordeeld. Daarnaast reikten de jury en het publiek hun eigen specifieke award uit: The Special Public Award en The Special Jury Award.
Bij de andere categorieën kaapte Lidl drie awards weg, voor de Innovation Award, de Advertising Campaign Award en de Logistics Award. Die laatste was voor het proefproject Lidl Simpl in Gent: op een half jaar tijd werden 25.000 boodschappen bezorgd aan huis met de fiets.
Daarnaast waren er ook awards voor onder meer ZEB (Omnichannel Award), Kazidomi (Startup Award) en CashFree (Payment Award).
‘De Belgische retail ondergaat momenteel heel wat destructieve veranderingen gedreven door technologische innovaties en het gedrag van de consument’, zegt Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce. ‘Denk maar aan de mogelijkheid om te shoppen via Instagram. De ontwikkeling van een duurzaam businessmodel zal dus steeds belangrijker worden in de toekomst. De genomineerde ondernemingen zijn een bron van inspiratie voor de verschillende bedrijfssectoren om online en offline hand in hand te laten gaan op weg naar een retailmodel. Met onze activiteiten en de BeCommerce Awards willen we bedrijven aanmoedigen om nog meer digitale en innovatieve initiatieven te ontwikkelen.’