Nadat Google zijn Assistant eerder al in Frankrijk en Nederland lanceerde, spreekt de stemassistent vanaf nu ook Vlaams en Waals. Google kon ook al een tiental bedrijven strikken, die diensten en informatie via de stemcomputer gaan aanbieden.
‘Tijd om van het toetsenbord verlost te raken.’ Dat is volgens Thierry Geerts, de ceo van Google België, de reden waarom Google zoveel tijd en energie steekt in het ontwikkelen van stemassistenten. België is ook lang niet het eerste land waar de Assistant op de markt komt, zo’n dertig landen gingen ons al voor en de virtuele assistent is al op zo’n miljard apparaten beschikbaar.
Een gelijktijdige lancering in Vlaanderen en Nederland was geen optie omdat de assistent helemaal aan de cultuur en zeden van het desbetreffende land moet aangepast worden. Ook het trainen van het ai-algoritme achter de Assistant neemt tijd in beslag. Volgens Google zijn er ongeveer vijfduizend manieren om een timer in te stellen. Dat is dan nog afgezien van de subtiele verschillen in taal die soms meespelen. In Nederland wordt een alarm bijvoorbeeld ingesteld als ‘tien over twaalf’, in BelgiË is dat ‘tien na twaalf’. In België zegt men ‘septante’, in Frankrijk ‘soixante-dix’.
De Google Assistent spreekt momenteel met een accent uit Nederland, maar is dus gelokaliseerd voor België. De functionaliteit en persoonlijkheid zijn aangepast aan ons land: zo zingt de assistent Belgische liedjes, volgt het de Belgische voetbalcompetitie en begrijpt het dat de vraag ‘wat voor weer wordt het morgen?’ belangrijk is voor Belgen.
Pas nu ook zijn ai en machine learning geavanceerd genoeg om dit soort digitale assistenten op consumenten los te laten, zegt Google. Het bedrijf probeert ook zoveel rekening te houden met de persoonlijke voorkeuren van de gebruiker. Wanneer een vegetariër een recept vraagt aan de assistent, zal Google enkel recepten zonder vlees voorstellen.
Om de assistent op te roepen, volstaat het op een Android-telefoon om de home-knop lang ingedrukt te houden. Wie een iPhone heeft, moet een speciale app installeren en de assistent op die manier aanspreken.
Samen met de lancering van de assistent, maakte Google ook de eerste golf van bedrijven bekend die producten en diensten gaan lanceren via de stemassistent. Zij kunnen daarvoor gebruikmaken van een speciaal ontwikkelaarsplatform: Actions on Google. Het zijn onder meer Proximus, KBC, ING, de NMBS, het KMI, De Standaard, Bpost, Colruyt en Telenet. Proximus-klanten zullen via Google Assistant bijvoorbeeld hun dataverbruik kunnen consulteren of roamingtarieven opvragen. Later zal het ook mogelijk worden om meteen je facturen te betalen via voice.
Via de chatbot van de NMBS kan je treinverbindingen consulteren, prijzen van producten opvragen, maar ook bijvoorbeeld vragen wat je moet doen als je met een hondje de trein wil nemen. De Standaard biedt nieuwsoverzichten en podcasts aan via Google, het KMI (uiteraard) weersvoorspellingen. ING laat je de stand van je bankrekening consulteren. Telenet laat dan weer zijn digiboxen bedienen via de stemassistent. Zo kunnen gebruikers blijven zappen wanneer ze de afstandsbediening kwijt zijn, maar ook bijvoorbeeld het volume harder en stillen zetten of opnames inplannen. Colruyt geeft gebruikers de mogelijkheid om boodschappenlijstjes op te stellen, maar hun functionaliteit wordt pas tegen de zomer gelanceerd.
Ook op de eigen luidsprekers van Google is het voorlopig nog even wachten. Zij worden niet samen met de assistent op de markt gebracht. Dat is een bewuste keuze, zegt Geerts. ‘We willen niet de indruk geven dat je moet betalen om de assistent te kunnen gebruiken. Hij zit sowieso in de smartphone van elke gebruiker. De luidsprekers komen er aan.’