In tijden van de datarevolutie moeten organisaties alle medewerkers motiveren om met data aan de slag te gaan. Met dit dataleger kunnen organisaties de meeste waarde uit hun data halen. Dat zegt Caroline Carruthers, oprichter van Carruthers and Jackson, een Engelse bedrijf dat organisaties helpt hun medewerkers op te leiden in datageletterdheid (data literacy).
Carruthers is erg enthousiast over data en van mening dat in de toekomst veel mooie dingen met data zijn te doen. ‘Data zijn fascinerend en iedereen moet het serieus nemen. De mogelijkheden van data zijn oneindig en we worden enkel beperkt door onze verbeelding. Als je volledig gebruik wil maken van de inzet van data, moet je wel nadenken over hoe je je bedrijf hierin gaat transformeren. Je kunt nog zo veel in ict-systemen investeren, maar als je medewerkers niet willen meewerken, heeft het geen zin.’
Volgens haar gaat de datarevolutie er over hoe je de datatransformatie binnen de eigen organisatie gaat doorvoeren. ‘Collega’s moeten gemotiveerd worden om mee te gaan op de datareis. De neuzen moeten allemaal dezelfde kant op staan. Data kun je in je voordeel gebruiken en je haalt hier de meeste potentie uit als de hele organisatie hier in meegaat. Dat is veel krachtiger dan wanneer je de verantwoordelijkheid beperkt bij een aantal datawetenschappers.’
Doel en gedrag
Om dat draagvlak binnen de organisatie te creëren, is het volgens Carruthers belangrijk om eerst een doel (purpose) op te stellen. ‘Mensen willen alleen iets doen als ze weten waarom dit zo is. Maak daarom inzichtelijk waarom de organisatie bepaalde dingen doet. En vertel aan de medewerkers wat er van hen wordt verwacht om aan deze doelen te voldoen.’
Naast het doel moet gekeken worden naar de gewenste vaardigheden en het gedrag van medewerkers. ‘Veel werknemers maken dagelijks gebruik van data. Wanneer je een datagedreven organisatie wilt worden, moet de kwaliteit van de data juist zijn. Medewerkers moeten begrijpen dat zij daarvoor de data op een juiste manier moeten invoeren, zodat al zo snel mogelijk waarde is te halen uit de data. Gebruik de hele organisatie als een leger. Laat medewerkers inzien wat ze uit data kunnen halen, zet ze in als datasoldaten. Dat kan zeer krachtig zijn.’
Leiderschap
Tot slot stelt Carruthers dat er een focus op leiderschap moet zijn. ‘De leiders moeten het dataverhaal begrijpen. Organisaties moeten niet op basis van gevoel een bepaalde (strategie)keuze maken en dit vervolgens ondersteunen met data. Ze moeten juist anders leren denken en op een juiste manier data gebruik in hun bedrijfsvoering. Ze moeten niet enkel over data praten, maar de daad bij het woord voegen.’
Data moet een kern van de bedrijfsstrategie worden, vindt Carruthers. ‘Dat begint met opstellen van een doel. Begin klein en maak het voor de medewerkers makkelijk om mee te gaan in deze datareis. Zo simpel is het’, concludeert ze.
EGG
Dataiku, opgericht in 2013, biedt een samenwerkingsplatform voor data science. Het bedrijf organiseert jaarlijks zijn EGG-conferentie in meerdere steden wereldwijd, waaronder Londen, New York en Parijs. Tijdens de conferentie worden kennissessies georganiseerd over kunstmatige intelligentie.
Eén van de aandachtspunten tijdens het evenement op 2 juli in Londen was de ethiek rond ai. Zo vroeg Dataiku-ceo Florian Douetteau zich af of het over tien jaar nog wel zo hot is om met kunstmatige intelligentie te werken.