Supermarktketen Colruyt is aan het experimenteren met een weegschaal die automatisch herkent welke groenten en fruit er in gelegd wordt. De weegschaal-met-camera zal gedurende drie maanden getest worden in de Colruyt-vestiging in Kortrijk.
De technologie achter de weegschaal werd ontwikkeld in samenwerking met het Gentse bedrijf Robovision. Wanneer klanten aan de kassa een groente of fruitsoort in de weegschaal leggen, maakt de camera een foto. Daarmee kan het systeem automatisch herkennen welk product er in de weegschaal ligt. Waarna klanten met behulp van een tablet dit nog eens bevestigen.
Dankzij artificiële intelligentie wordt de productherkenning steeds accurater naarmate er meer foto’s toegevoegd worden. Uit de eerste tests blijkt dat in 97 procent van de gevallen het juiste product op de tablet wordt voorgesteld. ‘De software hebben we op maat gemaakt van Colruyt’, zegt Jonathan Berte, ceo van Robovision. ‘Het is fijn om te zien dat onze expertise in ai de weg naar de winkel gevonden heeft. Dit is een unieke samenwerking met een innovatieve retailer. Bovendien past het project perfect binnen onze missie: de democratisering van ai.’
Er is bewust gekozen voor groenten en fruit omdat dit assortiment geen barcode heeft. Tot nu toe tikken kassamedewerkers voor alle groenten en fruit een code in aan de kassa, met automatische productherkenning is dit niet meer nodig. Ten tweede kan de medewerker de andere producten al scannen terwijl de klant zijn onverpakte groenten en fruit weegt met behulp van de camera. Tot slot zou het ook kunnen dat er minder groenten en fruit verpakt moeten worden in de toekomst. ‘Nu verpakken we sommige groenten en fruit om verwarring tussen producten te vermijden. Door het automatisch herkennen, valt dit probleem misschien weg’, zegt regionaal verkoopsdirecteur Rudi Dewulf van Colruyt.