Ervaring is alles voor eindgebruikers in dit digitale tijdperk. Dankzij technologie is een nieuw soort business gecreëerd, waardoor zelfs gevestigde merken voor een grote uitdaging komen te staan. Kun je geen premium digitale ervaring bieden? Dan kan iemand anders dat wel. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, ligt de sleutel om dit te bereiken niet in investeringen vooraf.
Groeiende organisaties hebben de neiging om altijd te kijken naar ‘the next big thing’ als het gaat om technologie. Naarmate de technologie zich ontwikkelt, worden managers vaak verblind door de voordelen van het nieuwste SaaS-aanbod, in plaats van te investeren in hun bestaande it-middelen. Hierdoor zagen gebieden als cloudcomputing en mobile de afgelopen twintig jaar een innovatiepiek. Desondanks hebben de meeste organisaties een flexibeler netwerk nodig om deze digitale groei te ondersteunen.
Taken veranderen
Software-driven modellen – die hoogwaardige rekenkracht vereisen – veranderen de manier waarop een modern netwerk wordt beheerd drastisch. Legacy-netwerkinfrastructuur stelt vaak het apparaat centraal en is daardoor niet in staat om het soort bedrijfstransformatie te ondersteunen dat een premium gebruikerservaring mogelijk maakt. Deze rigide en archaïsche kaders worden nu vervangen door moderne, flexibele equivalenten die gemakkelijk kunnen worden gemonitord en geïmplementeerd, waardoor de taken van it-teams wereldwijd veranderen. IDC omschrijft de opkomst van software-defined wide area networking-technologie (sd-wan) als ‘een van de snelste transformaties in de industrie’ in jaren. Deze technologie stimuleert de broodnodige innovatie in de netwerksector.
Door het netwerk te herstructureren, kunnen bedrijven dingen creëren die voorheen niet mogelijk waren. En alleen wanneer dit gebeurt, zijn er nieuwe kansen voor digitale disruptie te creëren.
Zakelijke flexibiliteit
Een cio kan veel spanning ervaren tijdens het implementeren van dure, geavanceerde software. Omdat reputatie, geld en bedrijfscontinuïteit allemaal op het spel staan, eisen stakeholders de zekerheid dat ze de technologie tijdig geleverd krijgen en kunnen voldoen aan hun kpi’s. Dit is waar een investering in het netwerk loont.
Laten we bijvoorbeeld eens kijken naar een recente implementatie van de Indonesische sociale verzekeringsmaatschappij Jasa Raharja. Dit bedrijf beheert een sterk verspreid netwerk van honderden filialen en bijna dertienhonderd afdelingen van motorvoertuigen in het land. Veel van deze locaties bevinden zich in afgelegen, achtergestelde gebieden. Toen Jasa Raharja een grootschalig digitaal initiatief startte om zijn gebruikerservaring te verbeteren en online betalingen mogelijk te maken, ontdekte de organisatie dat het een flexibeler bedrijfsmodel nodig had om veranderingen op deze schaal te bewerkstelligen. Uiteindelijk bleek dit niet haalbaar met zijn bestaande legacy-infrastructuur.
De oplossing: sd-wan. Jasa Raharja gebruikt sd-wan-technologie om de bestaande it-middelen optimaal te benutten en het netwerkbeheer te centraliseren en te vereenvoudigen. Dit verlaagde de kosten door meer verkeer van MPLS naar internet te verplaatsen. Uiteindelijk voorzag deze technologie het bedrijf van de zakelijke flexibiliteit die nodig was om nieuwe digitale diensten te introduceren in samenwerking met andere overheidskantoren. Tegenwoordig is het bedrijf in staat gebruikers nieuwe apps en services te bieden met een paar eenvoudige klikken, en het netwerk te monitoren en policy’s te beheren vanuit een single pane of glass.
Concurrentievoordeel creëren
Naarmate bedrijven met ongekende snelheden groeien, merken ze vaak dat ze hun huidige infrastructuur ontgroeien. Bovendien hebben deze snelgroeiende organisaties vaak een beperkt it-team dat meer gericht is op dagelijkse activiteiten dan op het inspireren tot digitale verandering.
Dit was ook het geval voor Attune Hearing, de grootste onafhankelijke audiologiedienstverlener van Australië. Het bedrijf beheert een netwerk van 44 klinieken, met een it-team van drie personen. Na de toegenomen concurrentie in de afgelopen jaren, ondergaat de audiologie-industrie een grote verandering, waarbij verschillende grote retailers de markt betreden.
Attune Hearing ging de concurrentie aan met nieuwe, dynamische digitale ervaringen voor zijn klanten en personeel, maar het groeide snel uit de capaciteit van zijn legacy-netwerken. Het online brengen van nieuwe services, apps en sites vergde een aanzienlijke hoeveelheid tijd, reizen en kosten, en het online krijgen van één dienst kon wel vier maanden in beslag nemen.
Om dit probleem aan te pakken, gebruikte Attune Hearing een combinatie van sd-wan-, inzicht- en applicatie-versnellingstechnologieën om zijn netwerk drastisch te vereenvoudigen. Voor kleine it-teams is het van onschatbare waarde om snel kleine veranderingen te kunnen doorvoeren.
Het team is nu in staat om wijzigingen in policy’s centraal en eenvoudig door te voeren, waardoor het veel flexibeler is in het licht van voortdurend veranderende bedrijfs- en consumentenbehoeften. Het huidige inzicht in de manier waarop apps presteren was revolutionair voor het kleine it-team. De it’ers kunnen nu op de hoogte blijven van de performance, problemen diagnosticeren en oplossen en de serviceniveaus voor hun personeel en klanten verbeteren, allemaal vanuit hun hoofdkantoor in Brisbane. Dit nieuwe niveau van zakelijke flexibiliteit, gecombineerd met de mogelijkheid om meer met minder te doen, stelt Attune Hearing in staat een superieure digitale ervaring te bieden en aanzienlijk concurrentievoordeel te bereiken.
Nieuwe mogelijkheden
Innovaties in software-defined netwerken hebben nieuwe mogelijkheden voor bedrijven in meerdere sectoren en regio’s gecreëerd. Het leiden van een digitale-transformatieproces met flitsende front-endapplicaties kan bedrijven slechts tot een bepaald punt brengen. Steeds weer ontdekken organisaties dat ze zonder voldoende investeringen in hun netwerk tijd en geld verspillen. Deze voorbeelden vormen slechts het topje van de ijsberg als het gaat om de manier waarop netwerken de digitale ervaring radicaal verbeteren. De meeste bedrijven beginnen nog maar net na te denken over wat voor hen mogelijk is, en we kunnen niet wachten om te verkennen wat er gebeurt als ze vooruitgang boeken in de ervaring van eindgebruikers.
Subbu Iyer, cmo bij Riverbed Technology